
Het is weer die tijd van het jaar. De tijd van de eindejaarslijstjes. Lijstjes waarin, vaak op basis van eigen onderzoek, een vooruitblik op het nieuwe jaar wordt gegeven. Liefst een opsomming van te verwachten trends, waarbij de afzender meteen nog wat free publicity meepakt. Je kan het hen niet kwalijk nemen.
Booking.com zette zeven reistrends voor 2023 op een rij. Het boekingsplatform zit op een berg aan klantdata en daar zijn best wat leuke trends te ontdekken. De opvallendste trend is ongetwijfeld de vaststelling dat 28 procent van de Nederlanders openstaat voor een erotische vakantie. Met zo’n opmerking scoor je hoge kijkcijfers. Sex sells.
De zevende en laatste trend trok echter mijn aandacht. Dat is namelijk de vaststelling dat een derde van de Nederlandse reizigers volgend jaar virtual reality wil gebruiken ter inspiratie voor zijn volgende vakantiebestemming. Zij zeggen sneller naar een bestemming te reizen die ze eerst virtueel bezocht hebben.
Reisinspiratie door eerst met een VR-bril op je hoofd kijken hoe je bestemming eruit ziet? Het klinkt bekend.
Werner van Disseldorp (Disma) lanceerde namelijk in 2016 al een virtual reality bril, waarmee klanten letterlijk op hun bestemming konden rondkijken. Met een cabrio door de straten van New York rijden of een kijkje nemen op een cruiseschip. Het kon allemaal. Van Disseldorp lanceerde de bril destijds als verkooptool op zijn eigen reisbeurs. Alweer zes jaar geleden.
Het lijkt erop dat sommige vakantietrends worden gerecycled voor nieuwe rapporten. Ze zouden bij Booking.com toch niet per ongeluk een onderzoek van zes jaar geleden hebben gebruikt?
Foto: Werner van Disseldorp met de virual reality-bril in januari 2016 (Archieffoto TravMagazine).