
Anex Gruppe wil vanuit Duitsland ook de Nederlandse markt betreden. Deelname aan de recente editie van TravDay, met de merken Anex Tour, Neckermann Reisen, Öger Tours en Bucher Reisen, is een belangrijk deel van de strategie om bekendheid te verwerven in de Nederlandse reiswereld.
‘We hebben veel goede gesprekken gevoerd’, vertelde Hakan Gürova, directeur Sales van Anex Tour, na afloop. ‘Het was goed om hier aanwezig te zijn.’
Tijdens het event in de Rijtuigenloods in Amersfoort werd Peggy-Joan Ziemann (45) voorgesteld. Zij is recent benoemd tot sales-manager voor de buitendienst en houdt zich onder andere bezig met de retail in Nederland.
Anex liet in januari/februari 2020 al weten vanuit Duitsland naar Nederland te willen komen, maar een paar weken daarna barstte de coronacrisis los. Van een grootschalige introductie kwam toen weinig terecht, wat niet wegneemt dat Anex de afgelopen jaren volop actief was in Nederland. Zo kwam onder andere de samenwerking met Prijsvrij/D-reizen en TravelXL tot stand
Sales Director Gürova laat weten dat Anex niet hals over kop Nederland wil veroveren. ‘We willen serieus werk maken van de Nederlandse markt, maar we doen het wel stap voor stap.’
Anex ontstond in 1996, aanvankelijk als incoming agent in het Turkse Antalya. In dat zelfde jaar werd Anex Tour opgericht, als touroperator met pakketreizen. In 2016 werd Anex Tour GmbH opgericht, met het hoofdkantoor in Düsseldorf.
Drie jaar later, in 2019, werden na het faillissement van Thomas Cook de merken Neckermann Reisen, Öger Tours en Bucher Reisen overgenomen.
Voor Anex Gruppe was boekjaar 2021/2022 een recordjaar in Duitsland. De omzet verviervoudigde bijna van 92 tot 365 miljoen euro. Het aantal passagiers steeg van 123.000 naar een totaal van 450.000.
‘We hadden vorig boekjaar ons succesvolste jaar sinds onze start op de Duitse markt in 2016.’
Hoewel Anex Tour bekendstaat als specialist op Turkije, wil de touroperator geen Turkije-specialist meer genoemd worden, zegt Gürova. ‘We zijn een generalist, hoewel Turkije wel onze nummer 1 bestemming is. Daarnaast ligt de nadruk op Spanje en Griekenland, naast andere bestemmingen rond de Middellandse Zee. In totaal bieden we meer dan 60 bestemmingen aan, met 9.500 boekbare hotels vanaf 3 sterren tot luxe resorts met 5 sterren.’
De snelle groei is volgens Gürova mede te danken aan de band met de retail. De reisagent kan al vanaf de eerste boeking rekenen op een commissiepercentage van twee cijfers.
Lees het complete interview in TravMagazine #13.
Foto: Hakan Gürova, directeur Sales van Anex Tour en Peggy-Joan Ziemann (45), die zich als sales-manager voor de buitendienst met de Nederlandse markt gaat bezighouden.