
Wie aan een strandvakantie denkt, moet automatisch aan Aruba denken. Dat is, kort gezegd, het doel dat Ronella Croes, CEO van de Aruba Tourism Authority, zich heeft gesteld. Een interview over de ontwikkeling van het toerisme na het recordjaar 2022.
Met gepaste trots wijst Ronella Croes op het feit dat Tripadvisor het hagelwitte Eagle Beach op Aruba heeft uitverkozen tot beste strand in het Caribisch gebied en tot een na beste strand in de wereld. De uitverkiezing past in haar visie dat vakantiegangers die aan mooie witte stranden denken, meteen Aruba in gedachten hebben.
‘Onze mooie stranden zijn een belangrijk punt waarmee wij ons als bestemming onderscheiden. Dat betekent wel dat we ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van het zeewater en onze stranden op peil blijft.’
Ronella Croes werd in 2011 CEO van de Aruba Tourism Authority en is de eerste CEO van het geprivatiseerde bureau voor toerisme, dat wordt gefinancierd door de toeristische sector op Aruba. Voorheen was het verkeersbureau een overheidsinstelling.
Uiteraard heeft het populaire vakantie-eiland meer sterke punten, zegt Croes. Ze noemt het aspect veiligheid. ‘Je kunt op Aruba ook heel goed in je eentje op vakantie. Daarnaast is er de hospitality en vriendelijkheid van de bevolking. Dat zit in onze geschiedenis, het besef dat toerisme belangrijk voor ons is. Dat is iets waar al onze inwoners van doordrongen zijn. We spreken hier niet voor niets vier talen: Nederlands, Spaans, Engels en Papiamento.’
Aruba kan terugkijken op een succesvol toeristisch jaar 2022, met een totaal van 1,8 miljoen internationale bezoekers, onder wie 650.000 cruisepassagiers. Met 46.000 bezoekers is Nederland het niveau van 2019 ontstegen.
Nederland is een van de drie markten, met de VS en Colombia, die afgelopen jaar een groei van 8 procent heeft laten zien. In de ranglijst belangrijke markten bezet Nederland een gedeelde derde/vierde plaats, na de VS.
Naast de aantallen bezoekers kijkt Croes vooral naar hun bestedingen op het eiland. En die zijn in 2022 naar een recordhoogte gestegen, met een groei van 17 procent. De directe inkomsten uit toerisme bedragen hiermee 3 tot 4 miljard Arubaanse florijn, ofwel 1,5 tot 2 miljard euro.
Het vergroten van de inkomsten uit toerisme is een belangrijke doelstelling van Croes. Zij kijkt zelfs naar de groei van de opbrengst per beschikbare hotelkamer op het eiland. ‘Wij doen dat als enige bestemming in het Caribisch gebied. Dat geeft een veel nauwkeuriger beeld van de financiële impact van het toerisme.’
Foto: Ronella Croes, CEO van de Aruba Tourism Authority.
Lees het complete interview in de recent verschenen TravMagazine #13.