
De Lufthansa Group heeft vandaag een akkoord bereikt met het Italiaanse ministerie van Economie en Financiën over de verwerving van een minderheidsbelang in de Italiaanse nationale luchtvaartmaatschappij ITA Airways. Lufthansa krijgt een belang van 41% in ITA voor € 325 miljoen.
Als onderdeel van de overeenkomst heeft het Italiaanse ministerie een kapitaalverhoging van € 250 miljoen bij ITA toegezegd. Het ministerie en Lufthansa zijn ook opties overeengekomen waarmee Lufthansa de resterende aandelen in ITA op een later tijdstip kan verwerven. De aankoopprijs voor de resterende aandelen zal afhangen van de bedrijfsontwikkeling van ITA Airways.
De contractuele details van de overeenkomst worden binnenkort afgerond en voordat een en ander wordt afgerond moet er nog goedkeuring komen van de verantwoordelijke autoriteiten. Na voltooiing van de transactie zullen ITA Airways en de Lufthansa Group hun samenwerking op commercieel en operationeel niveau beginnen. ITA zal als netwerkluchtvaartmaatschappij nauw samenwerken met de Lufthansa Group om synergieën met de groep te kunnen benutten.
ITA Airways is opgericht in november 2020 en heeft vandaag ongeveer 4.000 medewerkers. De in Rome gevestigde luchtvaartmaatschappij vervoert meer dan 10 miljoen passagiers per jaar en heeft een moderne vloot van 66 Airbus-vliegtuigen. Daarnaast biedt de hub in Rome ideale omstandigheden om het routenetwerk van ITA richting Afrika en Latijns-Amerika uit te breiden en zo klanten betere verbindingen met het zuidelijk halfrond te bieden. ITA bedient momenteel in totaal 64 bestemmingen, waarvan 21 binnenlandse, 33 Europese en 10 intercontinentale routes. Als onderdeel van de Lufthansa Group blijft ITA een onafhankelijke luchtvaartmaatschappij met een eigen management en merkidentiteit.
Carsten Spohr, CEO van de Lufthansa Group, zegt: ‘De overeenkomst van vandaag leidt tot een win-winsituatie voor Italië, ITA Airways en de Lufthansa Group. En dat is goed nieuws voor de Italiaanse consument en voor Europa, want een sterkere ITA zal ook de concurrentie op de Italiaanse markt verder stimuleren. Als jong bedrijf met een moderne vloot en de efficiënte en groeiende hub in Rome past ITA perfect bij de Lufthansa Group. Als onderdeel van de Lufthansa Group-familie kan ITA zich blijven ontwikkelen tot een duurzame en winstgevende luchtvaartmaatschappij die Italië met Europa en de wereld verbindt. Tegelijkertijd stelt deze participatie ons in staat om onze groei voort te zetten in een van onze belangrijkste markten.”