
Zwitserland moet zich meer focussen op vakantiegangers uit het hogere segment. Dat stelde Corine Genoud, directeur Nederland van Zwitserland Toerisme, donderdag bij de presentatie van het programma voor komende zomer.
Zwitserland kampt met stagnerende bezoekersaantallen als gevolg van de hoge koers van de Zwitserse franc, nadat de Zwitserse centrale bank (SNB) vorig jaar de koers van de munteenheid los liet. ‘Daarom moeten we ons in onze marketing nog meer focussen op het hogere segment’, zegt Genoud. ‘Wie naar Zwitserland gaat, weet dat we kwaliteit bieden. Er zijn meer dan genoeg mensen die willen betalen voor kwaliteit. We hoeven niet te concurreren met goedkope vakanties naar de Middellandse Zee.’
Onder het motto ‘Grand Tour of Switzerland’ presenteerde het Zwitsers Verkeersbureau zijn programma voor de zomer. Hierbij is reizen door Zwitserland een doel op zich.
De nieuwe Grand Tour of Switzerland is een ruim 1.600 kilometer lange route, voor auto of motor, die 44 landschappelijke en culturele hoogtepunten van Zwitserland in één rondreis met elkaar verbindt. De route brengt vakantiegangers in vier taalregio’s, over vijf Alpenpassen, naar elf Unesco-werelderfgoederen en langs 22 meren. De tocht kan ook in losse etappes worden gedaan.
Foto: Corine Genoud, (nog even) directeur Nederland van Zwitserland Toerisme, met haar collega Janine Nijlant.
Het is een van mijn favoriete vakantielanden , ga er elk jaar met veel plezier wandelen. Maar bij een prijs voor een kopje koffie van 7 euro, en een huiswijn van omstreeks 40 euro, en de erg dure liften, gaat de lol er snel vanaf.
Misschien een idee om de prijzen van de zomer liften gratis aan de gasten van het bezoekend dal beschikbaar te stellen.