
TUI zal woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers duidelijkheid geven over de merkenstrategie. Dit stelt de Engelse krant The Times. De bedoeling is dat op alle TUI-markten het merk TUI zal worden gevoerd, in plaats van lokale varianten zoals Arke in Nederland.
De overgang op één merk wordt geen haastklus, maar een gefaseerd proces, schrijft The Times.
TUI was al langer bezig om de vijf luchtvaartmaatschappijen – Arkefly, Thomson Airways, Tuifly, Tuifly Nordic en Jetairfly – samen te voegen in één airline, die wordt gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Hiermee hoopt TUI minstens 100 miljoen euro aan kostenbesparingen te realiseren. Samen hebben de leisure carriers een vloot van 140 vliegtuigen.
Verder is de verwachting dat TUI Thomson Cruise en Hapag-Lloyd Kreuzfahrten onder zal brengen in de joint venture die zij heeft met Royal Caribbean. Ook denken analisten dat TUI zo’n 1 miljard euro aan kapitaal bij elkaar zal sprokkelen door onder andere de verkoop van het belang van 14 procent in het containerbedrijf van Hapag Lloyd en de online reisagent LateRooms. De aandelen die TUI bezit in RIU Hotels & Resorts en de clubs Robinson en TUI Magic Life vertegenwoordigen een waarde van 1,7 miljard. Mogelijk wil TUI ook in die hoek haar investeringen verzilveren.
CEO Elie Bruyninckx van TUI Nederland/België laat desgevraagd weten niet op de presentatie van woensdag vooruit te willen lopen. ‘Ik doe hier nu geen uitspraken over. Later deze week volgt een persmededeling.’