
Er bestaat geen contractuele relatie tussen Aegean Airlines en het failliete Hellas Travel. Dit heeft een woordvoerder van de Griekse luchtvaartmaatschappij laten weten naar aanleiding van vragen van TravMagazine.
Hellas Travel bood reizen naar Corfu aan vanaf Groningen Airport. Op 14 juli jl. werden de activiteiten gestaakt en op 11 augustus jl. heeft de rechtbank de faillissementsaanvraag van Hellas Travel aanvaard. Zo’n 350 passagiers zijn gedupeerd en hebben het geld dat zij betaalden voor hun vliegtickets niet teruggekregen. De totale schuld van Hellas Travel bedraagt volgens de opgave van de directie aan de curator 130.000 euro.
De geannuleerde vluchten zouden worden uitgevoerd door Aegean Airlines. Maar de Griekse luchtvaartmaatschappij is hiervoor naar eigen zeggen niet betaald. ‘De touroperator met de naam G.S. Charter Aviation Services Ltd heeft bij ons een serie chartervluchten afgenomen in de periode 8 mei tot 24 september, waarbij zij samenwerkte met Hellas Travel als sub-contractant’, legt Stavroula Saloutsi van Aegean Airlines uit. ‘Vanaf het begin ontvingen we talloze verzoeken van G.S. Charter Aviation Services Ltd om het vluchtschema aan te passen en de charter- en brandstofprijzen te verlagen.’
Voor de helft van de passagiers niet betaald
Volgens Saloutsi is Aegean Airlines meegegaan in ‘bepaalde veranderingen in de charterovereenkomst’ met als voorwaarde dat voor elke uitgevoerde vlucht de overeengekomen charterprijs zou worden betaald. ‘Vervolgens hebben we zes vluchten conform de overeenkomst met G.S. Charter Aviation Service Ltd uitgevoerd voor Hellas Travel, maar we zijn uiteindelijk betaald voor slechts drie vluchten. Wij hebben geen geld ontvangen voor passagiers die niet hebben gevlogen. We hebben niet eens het verschuldigde bedrag ontvangen voor 50 procent van de passagiers die wél hebben gevlogen. We hebben er desalniettemin voor gekozen om de laatste twee vluchten uit te voeren, terwijl we wisten dat we er niet voor zouden worden betaald. Dit hebben we gedaan om hun klanten te beschermen, met name degenen die al in Griekenland waren en gerepatrieerd moesten worden.’
Saloutsi zegt dat er herhaaldelijk verzoeken zijn gestuurd naar G.S. Charter Aviation Services Ltd en Hellas Travel om te betalen voor de uitgevoerde vluchten. ‘Helaas zonder succes.’
Aegean Airlines overweegt daarom juridische stappen tegen het charterbedrijf en ‘iedere relevante derde partij’ om de uitstaande gelden alsnog betaald te krijgen.
Aegean Airlines benadrukt dat bij full chartervluchten de verantwoordelijkheid voor de ticketing en financiële afhandeling ligt bij de touroperator. ‘Als de touroperator de airline niet betaalt, dan worden de gereserveerde vluchten conform de charterovereenkomst geannuleerd. Als er klanten zijn die de touroperator hebben betaald voor vliegtickets, dan moeten zij een claim indienen bij die touroperator en Hellas Travel’, aldus Saloutsi.
Op de foto: de eerste vlucht van Aegean Airlines naar Groningen Airport met onder andere Rob van der Poel, oprichter van het failliete Hellas Travel.