
Het Koninkrijk Saudi-Arabië heeft zich vandaag (en ook morgen nog) gepresenteerd aan de Nederlandse reisbranche. In het Amsterdamse The Grand liet de bestemming zich leren kennen aan de hand van een presentatie en een aantal meegereiesde partners. Het land zet zich in voor een sterke groei als onderdeel van het Vision 2030 project dat tot doel heeft de economie, de samenleving en de cultuur van het land te diversifiëren en te moderniseren. Het programma werd in 2016 gelanceerd door kroonprins Mohammed bin Salman.
Volgens Vision 2030 wil Saudi-Arabië in 2030 100 tot 150 miljoen toeristen trekken. Dit is een enorme groei ten opzichte van het aantal toeristen in 2022, dat naar schatting 12 miljoen bedroeg.
Om dit doel te bereiken, heeft Saudi-Arabië een aantal maatregelen genomen om het land aantrekkelijker te maken voor toeristen. Zo is er een toeristenvisum ingevoerd dat voor veel landen gratis is, zijn er een aantal grote infrastructurele projecten aangekondigd, en wordt er geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe toeristische attracties. De Saudische overheid hoopt dat het toerisme een belangrijke bijdrage zal leveren aan de diversificatie van de economie en de werkgelegenheid. In 2030 moet het toerisme goed zijn voor 10% van het bruto binnenlands product (bbp) en moeten er 1,5 miljoen nieuwe banen zijn gecreëerd in de toeristische sector.