
Om reizigers bij annuleren of omboeken van hun reis tegemoet te komen, en ter bescherming van de cashflow van reisorganisaties, lanceren ANVR en SGR de corona-voucher. Dat is volgens beide organisaties een creatieve mogelijkheid bij het omboeken of annuleren van de reis.
‘De reisbranche wordt op dit moment zwaar getroffen, waarbij de reiziger niet kan genieten van zijn geboekte reis. Om de reiziger à la minute terug te betalen, kan de reisonderneming met cashflow-problemen te maken krijgen. Om dit te voorkomen heeft reissector ANVR samen met SGR de corona-voucher in het leven geroepen.
Deze valt dan ook onder dekking van dit garantiefonds, waardoor reizigers de zekerheid houden dat hun reeds betaalde reissom veilig is gesteld. Op een tijdstip waarop de reiziger weer aan vakantie denkt -wel binnen 1 jaar na uitgifte- kan hij deze voucher, die alleen kan worden uitgegeven door deelnemers aan SGR en voldoen aan de door SGR gestelde eisen.’
ANVR en SGR willen hiermee zowel de reiziger de mogelijkheid bieden om op een later tijdstip de reis van zijn leven te maken, als de reisonderneming de mogelijkheid geven in deze bizarre situatie zijn reisonderneming gezond te houden. Op www.anvr.nl staan tal van antwoorden op veel vragen die reizigers hebben rondom het corona-virus en reizen.
Hi alle
Geboekt bij Corendon 24 April zouden wij naar Griekenland gaan.
Hebben netjes een voucher gekregen, zeer te vrede. Maar als je nu toch je geld terug wilt hebben is dat dan nog mogelijk. Of moet je de deal van Corendon afnemen.
Liever geld terug, maar beter voucher dan niks.
Geboekt verleden jaar reis april Sicilië en voor oktober Ibiza.
Lees dat Corona virus nog paar maanden duurt,
en weer terug komt in oktober.
Dus waarschijnlijk zit ik dit jaar met 2 vouchers opgescheept.
Mooi zo’n voucher, zo zijn alle aandeelhouders van diverse reisorganisaties en reis verzekeringen weer gered stel je voor dat de kas leeg loopt.
Waar niemand het over heeft is of de reisorganisaties zelf al betalingen hebben gedaan en of ze deze reeds betaalde betalingen terug krijgen van hotels en andere instanties, als dat niet het geval is gaan ze alsnog failliet. feitelijk maakt het dan niets uit, het duurt alleen iets langer.
In ieder geval heeft de aandeelhouder de tijd om nog even snel een aantal aandelen verkopen.
KLM zegt ook een voucher aan te bieden. Er is echter nergens een optie te vinden om een ticket om te wisselen voor een voucher. Werkt dus niet. Communiceren met de KLM zit er ook niet in. Ze reageren nergens op.
Moet een reisorganisatie bij zowel ANVR als SGR lid zijn om zo’n voucher te kunnen uitgeven of geldt dit ook voor organisaties die alleen bij het SGR zijn? Weet iemand dat?