
ANVR organiseert met Amadeus een webinar over de recent afgesloten NDC-deal van Amadeus met KLM. KL/AF is de eerste grote Europese groep waarmee Amadeus een meerjarige afspraak heeft gemaakt over de invoering van NDC. Voor agenten is het van groot belang om te weten wat precies de consequenties gaan worden van deze afspraken; niet alleen in relatie tot Amadeus, maar ook in relatie met KLM, zegt ANVR.
Met deze afspraken kunnen agenten al eind dit jaar zoeken, boeken en betalen via het Amadeus NDC-platform. Medio 2021 worden verdere services (zoals wijzigen van ticket, extra diensten, e.d.) ook via NDC mogelijk voor KL/AF vluchten via het Amadeus platform. Uiteraard bestaan hierover nog veel vragen zoals: wat gaat dit betekenen voor de afspraken van agenten met Amadeus, maar ook met KLM? Krijgen (alle?) agenten alle content? Zo ja, tegen welke prijs/voorwaarden? Er is sprake van een channel fee. Wat betekent dit? Wat betekent dit voor de NTA die agenten met KLM hebben afgesloten? In welke opzicht is richting klant een NDC-boeking anders dan een traditionele GDS-boeking?
De meeting is gericht op IATA-agenten. Aangezien de afspraken wel eens richtinggevend kunnen zijn voor andere GDS’en, is het ook voor IATA-agenten werkend met andere GDS’en verstandig om mee te doen, aldus de ANVR.
De webinar is op 5 oktober van 12.30 tot 13.30 uur. Namens Amadeus zal Ludo Verheggen (Global Director Air Content Acceleration), Stef Rijkers (Manager Consolidators & Networks) en Hubert van Velden (Manager Retail – Touroperators) deelnemen aan de meeting. De bijeenkomst wordt gemodereerd door Walter Schut van de ANVR.
Aanmelden is mogelijk via de agenda (klik op de link voor het ledendeel – inloggegevens noodzakelijk). De bijeenkomst wordt online georganiseerd via Microsoft Teams. De aanmeldlink per e-mail komt uiterlijk op de ochtend van de bijeenkomst binnen.