
De TUI-groep schrapt niet alleen de naam Arke voor de touroperating-activiteiten, maar ook voor de vliegtuigen. Arkefly wordt TUI(fly), is de bedoeling. Dit heeft commercieel directeur Steven van Nieuwenhuijzen van TUI Nederland & België bevestigd aan TravMagazine.
TUI verkoopt nu nog reizen onder de naam Arke. Dit gebeurt met ingang van 1 oktober a.s. onder de TUI-merknaam. Ook Arkefly, de Nederlandse luchtvaartmaatschappij van TUI, doet mee in de ‘rebranding’. ‘De vijf airlines in de groep blijven met hun eigen nationale licentie vliegen, maar dan op een gemeenschappelijk platform én onder het TUI-merk’, zegt Van Nieuwenhuijzen. ‘De naam Arkefly verdwijnt dus ook. Het onderhoud van de vloot wordt gecentraliseerd. De planning van vluchten en de indeling van crew blijven we lokaal doen. Hoe de nieuwe vliegtuigen eruit komen te zien? Hetzelfde als nu, maar dan met drie letters in plaats van vier.’
Het gaat nog wel even duren voordat de hele Arkefly-vloot van vijf Boeing 737-800’s en drie 787 Dreamliners is voorzien van de nieuwe naam. Van Nieuwenhuijzen: ‘Het overschilderen van de vliegtuigen laten we meelopen met de reguliere onderhoudscontroles. Het zou namelijk te kostbaar zijn om alle toestellen nu meteen naar de hangar te halen.’
Je vraagg je af of er binnen alle internationale geledingen van TUI niet één slimme marketeer is die de groepsdirectie kan overtuigen dat TUI een dramatische keuze is als consumentenmerk. Zeker in verschillende taalgebieden. Als je dan toch tot een merkintroductie besluit kies dan een goed internationaal vakantiemerk. Zo zullen Unilever en Nestlé nooit hun concernnaam als consumentenmerk uitrollen. Onbegrijpelijk, zeker na het eerdere échec met World of TUI. En zo’n afkorting is voer voor creatieve ‘varianten’ door ontevreden consumenten. Gemiste kans?