
Vooruitlopend op een nieuwe wet ziet Arkefly zich gedwongen om te stoppen met de vluchten vanaf Eindhoven Airport naar Curaçao en Aruba – nog voordat er goed en wel gevlogen wordt. Managing director Hans van de Velde baalt. ‘De overheid wil enerzijds vakantievluchten uitbesteden, maar anderzijds helaas op dit moment geen geld investeren in de benodigde controle.’
De bedoeling was dat Arkefly vanaf 1 november a.s. twee keer per week zou gaan vliegen naar Curaçao en Aruba vanaf Eindhoven Airport. ‘De omstandigheden leken goed voor dit initiatief’, zegt Van de Velde (links op de foto). ‘Het beleid van de overheid is om vakantieverkeer te concentreren op luchthavens buiten Schiphol. We hebben in februari officieel medegedeeld dat we vanaf Eindhoven wilden gaan vliegen naar de Antillen. De overheid had dus bijna negen maanden om de beveiliging op te tuigen. Maar zij vindt het geen juiste besteding van belastinggeld.’
Sterker nog, er is een wetsaanpassing in voorbereiding, die stelt dat vluchten naar drugsrisicogebieden (Suriname, de Antillen en Venezuela) alleen op Schiphol mogen worden afgehandeld. ‘Formeel mogen we dus vanaf 1 november nog een half jaar vliegen. Maar wij wilden deze routes voor de lange termijn aanbieden. Het heeft geen zin om voor zo’n korte periode erin te investeren. Bovendien brengen we de overheid dan in een lastig parket. Dus we verplaatsen de vluchten naar Schiphol.’
Commercieel waren de nieuwe vluchten nu al een succes, aldus Van de Velde. ‘We bieden de passagiers die al hebben geboekt korting aan op parkeren op Schiphol plus 50 euro vergoeding. Maar ja, ze hebben gekozen voor Eindhoven en we kunnen ze niet dwingen om vanaf Schiphol te vliegen. Daar bieden we al acht vluchten aan per week en KLM doet net zoiets. Voor ons was het logisch om uitbreiding buiten Schiphol te zoeken en de markt gaf ons gelijk.’
Over de kosten van de verhuizing kan Van de Velde niets zeggen. ‘Natuurlijk heeft dit effect op onze marges. Maar het is nu lastig om in te schatten wat de schade precies is.’
Het ministerie van Veiligheid en Justitie laat desgevraagd weten dat het in samenspraak met Infrastructuur en Milieu heeft besloten dat vluchten met een sterk verhoogd risico op drugssmokkel alleen kunnen landen op een vliegveld met voldoende controlefaciliteiten. ‘Alleen luchthaven Schiphol heeft nu voldoende faciliteiten voor zogeheten risicovluchten. Op dit moment zijn dit vluchten uit Curaçao, Aruba, Bonaire, Sint Maarten, Suriname en Venezuela’, aldus het ministerie van V&J.
Het ministerie vindt niet dat de wetswijziging afbreuk doet aan het voornemen om Schiphol te ontlasten door vakantievluchten uit te besteden aan andere luchthavens. ‘De 100%-controles op Schiphol zijn in 2001 begonnen om problemen rondom de zogeheten bolletjeslikkers aan te pakken. Het intercontinentaal vliegen vanaf regionale luchthavens was toen nog niet aan de orde. Het kabinetsbeleid is er inmiddels op gericht om vakantievluchten zoveel mogelijk te laten plaatsvinden vanaf regionale luchthavens, zodat de beschikbare ruimte op Schiphol zoveel mogelijk benut kan worden voor het intercontinentaal netwerk van verbindingen. De aanpassing van de Luchtvaartwet beoogt geen afbreuk te doen aan dit beleid. De 100%-controles zijn van toepassing op een klein aantal vluchten.’
Het is Schiphol en KLM weer gelukt om via de lobby de politiek te bewerken. Waarom geen scanapparaat naar Eindhoven en een clubje Marechaussee? Een beetje concurrentie voor Schiphol en KLM met de grotere toestellen kan geen kwaad.