
Arkefly wil als eerste luchtvaartmaatschappij op Schiphol gebruikmaken van de tweeduizend Beacons die de luchthaven heeft geïnstalleerd. Wie een app op zijn telefoon heeft geïnstalleerd die kan ‘praten’ met deze bakens, krijgt op basis van zijn locatie op de luchthaven berichten die op dat moment relevant kunnen zijn.
‘Wij zien interessante mogelijkheden in de Beacon-technologie’, zegt managing director Hans van de Velde van Arkefly. ‘Je kunt bijvoorbeeld passagiers ‘real-time’ de weg naar de gate wijzen. Wij hebben er natuurlijk belang bij dat iedereen op tijd bij het vliegtuig arriveert.’
Van de Velde heeft minder vertrouwen in de toepassing, dat iemand die bijvoorbeeld Starbucks passeert, een kortingsaanbod krijgt te zien op zijn smartphone. ‘Dat is een veelgenoemde mogelijkheid, maar ik vraag me af of de passagiers dat niet heel snel als irritant zullen ervaren.’
Wanneer Arkefly van start gaat met de Beacon-technologie, kan Van de Velde niet zeggen. ‘We zijn nog in gesprek met Schiphol over de mogelijkheden, maar we willen heel graag launching customer worden.’
Overigens maakt KLM al gebruik van Beacons op Schiphol, maar die zijn van de luchtvaartmaatschappij zelf.