
Corendon-oprichter Atilay Uslu vindt dat hij vrijdag voor heel Nederland is zwartgemaakt door premier Rutte. Deze noemde het vrijdagmiddag in zijn wekelijkse persconferentie desgevraagd ‘onverstandig en onverantwoord’ dat Corendon per 10 juli toch vakanties aanbiedt naar Turkije, terwijl voor dat land een ‘oranje’ reisadvies geldt.
Tegenover de Telegraaf zegt Uslu vrijdagavond dat hij de uitspraken van de premier ervaart als ’een mes in de rug’. ‘Zijn uitspraken hebben mij diep geraakt. We zijn eerst door corona aangevallen, nu door Turkse luchtvaartmaatschappijen zoals Pegasus, SunExpress en Turkish Airlines die onder de noemer van repatriëringsvluchten de markt leegroven. En vervolgens willen we ons commercieel verdedigen en worden we in een kwaad daglicht gesteld door onze premier.’
Wat Uslu extra steekt is dat per 4 juli concurrent KLM ook weer op Turkije vliegt. ‘Maar daar zegt niemand iets over. Niemand gelooft dat KLM alleen maar Nederlanders ophaalt. Er gaan ook mensen met KLM naar Turkije voor een vakantie.’
Uslu zegt tegen de krant dat hij als ondernemer het hoofd boven water probeert te houden. ‘Dat premier Rutte oproept tot naleven van overheidsbeleid snap ik, maar waarom laat hij valse concurrentie ongemoeid. Er is sprake van een ongelijk speelveld en zet ons op een achterstand. KLM krijgt nota bene staatssteun, wij niet. We moeten vechten voor elke cent en proberen banen te redden. We hebben al personeel moet ontslaan.’
Het hopen is vooral op een reisadvies code ‘geel’, die mogelijk per 1 juli ook wordt ingevoerd voor Turkije.
Oostdam: begrip
Het plan van Corendon om weer op Turkije te gaan vliegen, gaat weliswaar tegen het advies van de ANVR in, maar er is begrip, zegt ANVR- voorman Frank Oostdam. ‘Het geeft nog maar eens aan hoe hoog de nood is in onze zeer zwaar getroffen sector. Een sector die zich, ondanks eerdere toezeggingen vanuit het kabinet, in de kou voelt gezet’, zegt Oostdam tegenover De Ondernemer.
‘Ondanks het feit dat Corendon dus niet het advies van de ANVR volgt, doen zij verder alles op een heel transparante en klantgerichte manier. De klant hóeft niet te gaan, heeft het recht om kosteloos te annuleren en weet van tevoren perfect waar hij aan toe is.’
‘De belangen zijn enorm, het gaat om overleven en dus om een hoop werkgelegenheid. Zeker aan de Turkse kusten wordt er alles aan gedaan om besmettingen te voorkomen en zijn er weinig besmettingsgevallen, protocollen zijn in werking dus de veiligheid van de vakantiegangers is zo goed mogelijk geborgd.’
Foto: Atilay Uslu, oprichter van Corendon (Foto Corendon).