
De meeste reisagenten en hun klanten letten niet zo op de diverse hotelconcepten, die touroperators de laatste jaren hebben gelanceerd. Dat bleek onlangs uit een rondvraag van TravMagazine bij diverse agenten. Het enige concept dat werd herkend en waar klanten actief naar vragen is RIU. Dat kan ik me voorstellen. Het is ook de enige keten die mij is bijgebleven. Ooit verbleef ik een week in RIU Bonanza park op Mallorca, uiteraard geboekt via een aanbieding.
Vooral de service en hulpvaardigheid van het personeel, toch al iets waar de Spaanse hotellerie positief om bekend staat, zijn me bijgebleven. Elke ochtend kwam ik vijf minuten voor het einde van het ontbijt de ontbijtzaal binnen hollen en elke ochtend dekte de ober met een brede glimlach een tafeltje op het terras en haalde verse koffie. In veel andere hotels liggen op dat moment alleen nog broodkruimels bij het buffet en is het personeel aan het stofzuigen. Sindsdien kan ik me voorstellen dat er RIU-fans zijn die elk nieuw geopend hotel van die keten bezoeken.
Het enige andere hotelconcept dat me aanspreekt, hoewel ik er nog nooit ben geweest, is Smartline van Thomas Cook. Het is een all-inclusive concept waarbij je niet betaalt voor dingen die je toch niet gebruikt. Zoals een fitnessruimte. Die is er niet. Het is niet voor iets vakantie… Zo kun je luieren zonder schuldgevoel en ondertussen drankjes bestellen, die wel zijn inbegrepen.
Iberostar gaat een stuk verder met conceptdenken in zijn nieuwe vijfsterren hotel, dat in april in Portals Nous op Mallorca wordt geopend. Naast 63 kamers zijn er 5 thema-suites. De suite die afgelopen week de meeste publiciteit opleverde, is de Naughty Suite. De kamer heeft een rond bed, een minibar met champagne en heeft een heuse paaldanspaal. Iberostar prijst de suite aan als ‘ingericht voor een nacht erotiek en sensualiteit’.
Ik ben benieuwd welke klanten die stoute kamer boeken. Ik zie zomaar voor me hoe een bejaard echtpaar last-minute een kamer reserveert en dat de receptionist zegt: ik heb nog één suite vrij… Veel veiliger voor romantici lijkt me trouwens de Stargazer Suite, met Swarovski kristallen die een sterrenhemel bij nacht simuleren. Of is de Naughty Suite gewoon een slimme vorm van marketing, bedoeld om aandacht te genereren?