
Booking.com is als een mooie vrouw van wie je weet dat ze misbruik van je wil maken en voor wie je dus op je hoede moet zijn, maar bij wie je altijd weer terugkomt.
Ze heeft verschillende minnaars. Ten eerste zijn er de hoteliers. Deze zijn blij met haar omdat ze zoveel klanten weet te bereiken. Tegelijk klagen ze over haar, omdat ze altijd het onderste uit de kan wil. Ze wil altijd de laagste kamerprijs kunnen claimen, en vraagt een hoge vergoeding voor haar diensten.
Aan de andere kant zijn er de klanten, die zich vaak misleid voelen, maar toch terug blijven komen. Want ja, je hebt wel in één keer het beschikbare aanbod op je scherm, dat zich eenvoudig laat vergelijken. Je kunt makkelijk boeken, en vaak kort voor aankomst gratis en zonder opgaaf van reden annuleren. Dat annuleren, soms tot een dag voor aankomst, kost vaak wel meer. Maar deze optie, die de meeste traditionele touroperators niet hebben, voelt veilig en verlaagt de drempel om te boeken.
En dan zijn er de kleine ergernissen, zoals die in iedere relatie voorkomen. Als je een hotel bekijkt, komt er steevast de melding dat ‘één persoon dit hotel op dit moment bekijkt’. Het duurt even voordat je beseft dat je zelf die persoon bent. Om naar te zwijgen over dat nerveusmakende ‘nog één kamer beschikbaar op deze website’.
Je weet dat er wordt gebluft. En dat er anders op de website van het hotel wel een kamer beschikbaar is. Maar toch. Het creëren van schaarste en inspelen op de angst om een goede deal te missen, Booking heeft het tot kunst verheven. En het werkt nog steeds.
En dan dat hinderlijke stalken. Heb je, heel even maar, een paar hotels in Berlijn of op Mallorca bekeken, dan word je de rest van je leven achtervolgd met een eindeloze reeks aanbiedingen met hotels in Berlijn, of sinds kort deze: ‘Theo, Mallorca is calling your name…’ Ja, sure…
Pogingen van hotelketens om onderling een eigen alternatief boekingsplatform op te zetten, hebben tot nu toe niets opgeleverd. Wel hebben zij, met ruggensteun van de rechter, voor elkaar gekregen dat Booking niet langer mag claimen goedkoper dan het hotel te zijn.
Ik gebruik Booking vaak als referentie, om te kijken wat de prijzen zijn, waarna ik aanklop bij het hotel zelf om te boeken. Kwestie van principe. De laatste keer dat ik dat deed, bleek het hotel zelf ruim 100 euro per week duurder. Van het hotel heb ik na een mail waarin ik daarop wees, niets meer gehoord, maar Booking blijft me stalken. Als die bekende vrouw… Calling my name…