
Volgens de Chinese astrologie wordt 2018 het jaar van de hond. En dat schijnt gunstig te zijn. Ik ben geen kenner van astrologie, laat staan de Chinese, maar volgens een goede kennis is de hond trouw en loyaal en zijn dat goede karaktereigenschappen voor economische voorspoed. Het jaar van de hond, dat volgens de Chinese kalender op 16 februari ingaat, brengt ons dus voordeel. Want een hond wil samenwerken en dat is beter voor de economie dan elkaar tegenwerken.
Het is een voorspelling waar niemand wat mee kan, maar aan het begin van het nieuwe jaar kijkt iedereen vanuit zijn eigen perspectief vooruit. Wat brengen de komende twaalf maanden? Wat worden de trends in 2018?
Een aanbieder van campervakanties in Noord-Amerika laat voor het vierde jaar op rij, via een ingehuurd pr-bureau, weten dat rondreizen met een camper de trend van het nieuwe jaar wordt. Nee, zegt een kleinschalige touroperator, de Nederlandse vakantieganger wil dit jaar locals ontmoeten. Hij zoekt een authentieke en individuele vakantiebeleving.
Mij is niets gevraagd. Maar als mij iets gevraagd zou worden, dan zou ik antwoorden dat 2018 het jaar van de partnerships wordt. Dat kunnen partnerships vanuit het hart zijn of partnerships uit noodzaak, of opportunisme, zo u wilt. Onverwachte partnerships die niemand eerder voor mogelijk had gehouden, maar die beide partijen winst opleveren.
Het partnership van TUI en KLM om samen Cartagena (Colombia) in de markt zetten, kan nog als traditioneel worden beschouwd. Maar wie had ooit gedacht dat TUI zijn passagiers met Easyjet naar hun bestemming zou laten vliegen?
Het veranderende landschap in de reiswereld brengt nieuwe spelers en mede daardoor andere partnerships met zich mee. De bestaande- en nieuwe spelers besnuffelen elkaar eerst, inderdaad als twee honden, en besluiten soms tot samenwerking. Internet werd lang geleden als bedreiging gezien, maar veel reisagenten verkopen tegenwoordig ook aanbod van Booking.com. En Thomas Cook is in september 2017 een strategische alliantie aangegaan met Expedia.
Het zijn partnerships die nieuwe partijen helpen in korte tijd een positie in de markt te verwerven en die bestaande (traditionele) partijen versneld helpen te vernieuwen. Op dat gebied staat ons nog veel te wachten. Grote vraag is alleen: wie laat komend jaar de hond uit?
Mooi geschreven Theo