
Ik ben het eens met Bart Meijer, manager van de Vakantiebeurs, dat er op de (dinsdag) Vakdag een positieve vibe op de beurs heerste. Was het drukker en kon je over de hoofden lopen? Nee, dat niet. Maar er heerste een optimisme dat wellicht mede was ingegeven door de opgaande lijn van de economie, die dit jaar doorzet. De positieve verwachtingen (2 procent meer boekingen) van onderzoeksdirecteuren Helena Klok en Kees van der Most van NBTC Nipo, die de Vakdag traditioneel aftrapten met hun vooruitblik op het boekjaar, deden daar nog een schepje bovenop.
Dat wil trouwens niet zeggen dat alles perfect was. Op sommige plaatsen leken de gangpaden ruimer om te verbloemen dat er minder of kleinere stands waren. In de hal Afrika kon je een kanon afschieten zonder iemand te raken, althans toen ik er op de Vakdag was. En de exposanten in de cruise-hoek klaagden over kou op de eerste dag. Overigens waren de cruise-aanbieders slecht vindbaar. Een prominentere plaats in de volgende beurseditie zou op z’n plaats zijn.
Positief is dat veel initiatieven tot vernieuwing goed uitpakten. De B2B Lounge, die alleen op de vakdagen was geopend, bleek zo populair dat deze volgend jaar in een groter formaat wordt voortgezet. De terugkeer van de vakdagborrel op dinsdagavond, aansluitend op de bekendmaking van de ZRA-winnaars, werd breed omarmd. De beursopening op zaterdagavond bleek een schot in de roos na de steeds verder afkalvende animo bij bezoekers voor de vrijdagavond. Dat zijn zaken om op verder te bouwen richting hernieuwde groei.
Wat anders. Zoover reikte op woensdagavond zijn awards uit voor accommodaties in Nederland, van Bed & Breakfasts tot familiehotels. Dat leverde onverwacht veel nuttige managementtips op. Gevraagd naar de reden van hun succes antwoordden de winnaars, veelal nuchtere Hollandse ondernemers: ‘Omdat we het graag doen.’ Of deze: ‘We hebben aandacht voor onze gasten, zijn vaak een luisterend oor voor hen en we verkopen geen nee.’ Ook een leuke: ‘Gewoon doen en niet de manager uithangen. Gasten het gevoel geven dat ze welkom zijn. De klant centraal stellen.’
Met deze uitgangspunten bereikten de winnaars hun score van een ruime 9 op de schaal van Zoover. Zo simpel kan het zijn.