
Het nieuws is wat onderbelicht gebleven, maar TUI at Home lanceerde recent het idee voor de Travel Party at Home. De mobiele reisagenten (MRA’s ) van TUI gaan bij iemand thuis langs om in breed gezelschap over vakanties te praten en hopelijk ook te verkopen. Een groep vriendinnen, een familie of een mannengroep op zoek naar een wintersportreis.
Ik dacht meteen aan een verre tante die in de jaren 70 Tupperware Party’s hield. Tupperware was synoniem voor handige plastic schaaltjes die onverwoestbaar waren en bovendien afsluitbaar, zodat de kliekjes van het avondeten erin bewaard konden worden voor de volgende dag.
Tupperware was overgewaaid uit Amerika en was niet in de gewone winkel verkrijgbaar, maar uitsluitend via consulenten die aan huis kwamen. Een Tupperware Party was een feestje voor huisvrouwen en een mooie afleiding in hun saaie bestaan. De opzet was simpel. De gastvrouw nodigde vriendinnen uit voor een gezellige avond, de consulente kwam langs en demonstreerde het gemak waarmee Tupperware het leven van de huisvrouw nog gemakkelijker maakte. Bovendien, als de vriendinnen veel plastic bakjes kochten, kreeg de gastvrouw een gratis geschenk. Chantageverkoop eerste klasse, want wie misgunde haar de gratis geschenken terwijl ze zo gul was geweest met koffie en gebak.
De Tupperware Party’s waren razend populair en pasten in het tijdsbeeld van de jaren 70, toen huisvrouwen nog huisvrouwen waren. Mijn verre tante had geen betaalde baan, want ze was immers getrouwd. Ze vulde haar dagen door alle recepten uit de Margriet te proberen, één keer in de week met de buurvrouw de lokale markt te bezoeken, veel sherry te drinken (zo was althans het gerucht in de familie) en door vaak Tupperware Party’s te organiseren. De vriendinnen kochten zich uit schuldgevoel arm en de keukenkastjes van mijn tante puilden uit met gratis verkregen nutteloze plastic bakjes. Mooi businessmodel.
Zou TUI at Home dezelfde chantageverkoop kunnen toepassen? Bijvoorbeeld, als de vriendinnen op een Travel Party samen pakweg vier pakketreizen naar de Middellandse Zee boeken, krijgt de gastvrouw een weekend in een Nederlands vakantiepark cadeau. Boeken de vriendinnen vier verre reizen, of een optie daarop, dan krijgt de gastvrouw een weekend in een buitenlandse stad. Of kan de gastvrouw/gastheer worden ingezet om de vriendengroep na de party te herinneren aan die mooie speciale reisaanbieding? Op die manier wordt de Travel Party een feestje voor de MRA… (Foto Shutterstock).