
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt, zei mijn opa altijd. Anders gezegd: je bent vaak geneigd degene gelijk te geven van wie je afhankelijk bent of van wie je geld krijgt. Zo kijk ik bij presentaties van onderzoeken altijd wie de afzender op de achtergrond is.
Een voorbeeld. Een pr-bureau stuurt een persbericht rond. De strekking: de vraag naar campers in Canada is dit jaar groter dan ooit. Vakantiegangers krijgen het advies hun camper vroeg te boeken, anders moeten ze met een kruiptentje naar Canada. En dan in hetzelfde bericht nog een leuk weetje dat het altijd goed doet in de media: de meeste Nederlanders die een camper in Canada boeken, nemen kaas uit Nederland mee. Het onderzoek waaruit wordt geciteerd, blijkt te zijn opgesteld in opdracht van een aanbieder van campers.
Aha. Wanneer een aanbieder van campers een onderzoek laat uitvoeren, zal de conclusie nooit zijn dat geen hond nog een camper wil huren en dat de Nederlander in Canada massaal voor comfortabele hotels kiest. Kortom, even naar de afzender kijken om de waarde van een onderzoek te kunnen bepalen.
Iets dergelijks gebeurde eerder deze maand met een onderzoek van de Hotelschool Den Haag, over de groei van Airbnb in Amsterdam. Die groei in overnachtingen was vorig jaar enorm, 125 procent, en daarmee hoger dan de groei van de officiële hotelsector in de hoofdstad. Het onderzoek vond plaats in opdracht van Vastgoedontwikkelaar Colliers International, een beroepsgroep die zich qua betrouwbaarheidsimago kan meten met tweedehands-autoverkopers en het bankwezen.
De vastgoedontwikkelaar schrijft de gestegen populariteit van Airbnb toe aan een bouwstop voor hotels in Amsterdam. Schaarste in de hotelsector leidt tot hogere kamerprijzen, waardoor huren via Airbnb aantrekkelijker wordt.
Eigenlijk zou het dus goed zijn voor de toerist en voor de hotelsector als er weer meer hotels in Amsterdam gebouwd mogen worden, maar dat werd niet hardop gezegd. Net zo min als hardop werd gezegd dat vastgoedontwikkelaars daar natuurlijk ook baat bij hebben.
Daarmee komt het eeuwige dilemma van onderwijsinstanties naar voren die in hun sector onderzoek willen doen. Je hebt weinig budget, een bedrijf is bereid je onderzoek te sponsoren, maar dan is het wel fijn wanneer de conclusies van het onderzoek in het straatje van de opdrachtgever passen. Ik ben benieuw wie straks als eerste onderzoek gaat doen naar de populariteit van de verhuur van campers in Amsterdam.