
Vraag: hoe schrijf je Award? Antwoord: met de A van Aandacht. Dat is kort door de bocht mijn grove interpretatie van de woorden van Coby van Dongen, commercieel directeur van drievoudig Vakantie Award-winnaar de Jong Intra.
Coby reed vorig weekend na afloop van ons drukbezochte Reisgala in Noordwijk – er waren 446 gasten – naar huis met drie Vakantie Awards in de kofferbak: voor Autovakanties, Wintersport en Busvakanties. Die voor Autovakanties was nieuw, ook tot de eigen verbazing van Coby zelf, maar de andere twee awards zijn al een paar keer in Ridderkerk terechtgekomen.
Gevraagd naar haar strategie kreeg ik als antwoord: ‘Het gaat om de A van Aandacht. Voor de klant, voor de agent en voor je eigen kwaliteit.’
Dat klinkt niet bepaald als hogere wiskunde, maar de kunst is om zoiets in de praktijk te brengen. Elke dag weer, tot iedereen in je bedrijf die zelfde focus op de A van Aandacht voor de klant (lees reisagent) heeft. Tot het bijna vanzelf lijkt te gaan, wat het volgens mij nooit gaat. Maar als je maar volhoudt, kun je als bedrijf awards winnen. Een Vakantie Award bijvoorbeeld, waarvan we er 22 hebben uitgereikt. Niet als doel op zich, maar als bevestiging van je beleid en kroon op het werk.
Ook Vincent Hekkert van EURAM, de eerste winnaar van de nieuwe categorie Innovation Award, heeft een strategie die op het eerste gezicht te simpel voor woorden lijkt. Luisteren naar je klant en kijken wat die nodig heeft. Constant veranderen, maar ook niet te snel, want je eigen team en klanten moeten het tempo wel kunnen bijbenen. Maar ook deze: bij groei richt iedereen zich altijd op nieuwe sales, maar vergeet daarbij ook je bestaande klanten niet.
Tot zover een paar marketingtips van de koude grond, die door de winnaars van de ‘Oscars van de reisbranche’ met succes in de praktijk worden gebracht.
Ik ben voor één keer zo onbescheiden om te zeggen dat we met het team van TravMagazine kunnen terugkijken op een mooie editie 2019 van het Reisgala. Mede dankzij de sponsoren en de 446 gasten, een recordaantal, werd het een mooi evenement in Hotel van Oranje in Noordwijk. We gaan ons best doen de verwachtingen van onze gasten volgend jaar opnieuw te overtreffen. Maar de A van Aandacht. Noteert u alvast zaterdag 25 januari 2020 in uw agenda.