
De meeste grote reisaanbieders adverteren nu met reizen die ook écht te boeken zijn voor de aanbiedingsprijs. Dat meldt de Consumentenbond dinsdag in een persbericht.
De bond voerde hierover gesprekken met meerdere reisaanbieders. Maar bij enkele aanbieders is het nog oppassen voor lokkertjes, zegt de bond.
De Consumentenbond onderzocht in 2023 en 2024 de aanbiedingen van tien grote reisaanbieders. Bij het laatste onderzoek bleek twee derde van de gecontroleerde aanbiedingen niet te kloppen. ‘Vaak kwamen er nog onvermijdbare kosten bij. Of bleken reizen uitverkocht. Ook golden de gunstigste prijzen meestal alleen bij vertrek vanuit het buitenland, zonder dat dat erbij stond’, schrijft de bond.
Het merendeel van de reisaanbieders doet het nu een stuk beter. ‘Zo vermelden ze het bij de aanbiedingsprijs als die alleen geldt bij vertrek vanaf een buitenlands vliegveld. KLM Holidays, Transavia Holidays en TUI nemen verplichte boekingskosten nu in de prijs op. Expedia stopte met adverteren voor Vakantiedeals waarvan de prijs nooit klopte. En The Travel Club adverteert online helemaal niet meer met prijzen.’
Cruiseprijzen nu ook all-in
TUI adverteerde eerder met cruises waarbij de eindprijs steeg met honderden en soms zelfs duizenden euro’s, aldus de bond.
‘Ook zaten verplichte fooien nog niet in de prijs, terwijl dat volgens de regels wel moet. Inmiddels heeft ook TUI haar website aangepast.’
Adverteren met uitverkochte reizen
Uit een steekproef blijkt dat bij D-reizen en Prijsvrij de aanbiedingsprijs nog steeds vrijwel nooit klopt, zegt de Consumentenbond, die bij deze aanbieders samen 30 willekeurige aanbiedingen controleerde.
Bij 27 daarvan viel de prijs hoger of lager uit, 2 aanbiedingen waren uitverkocht. Na de eerste meting bekeek de Consumentenbond dezelfde aanbiedingen binnen 25 uur nog 4 keer. Een groot deel van de uitverkochte reizen en niet kloppende aanbiedingen bleek gewoon nog op de sites te staan, zegt de bond.
‘Het is heel goed dat de meeste reisaanbieders hun leven gebeterd hebben’, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
|
‘Consumenten hebben recht op eerlijke aanbiedingen. Tegelijkertijd is het jammer dat nog steeds niet alle reisaanbieders hun zaakjes op orde hebben. Daarover hebben we klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) en een melding gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).’
De bond meldt tot slot dat de aanbiedingsprijs bij een handvol aanbieders nog steeds verandert tijdens het boeken. Molenaar: ‘Dat blijft een hardnekkig probleem. Ook al heeft de RCC ons vorig jaar op dit punt meermaals gelijk gegeven in procedures. Gelukkig heeft de ACM hiervoor onlangs dwangsommen opgelegd aan 3 aanbieders.’
Foto: Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.