
Singapore Airlines Group heeft vrijdag de moeilijke beslissing aangekondigd om ongeveer 4.300 posities bij alle luchtvaartmaatschappijen te schrappen. Deze beslissing werd genomen in het licht van de lange weg naar herstel voor de wereldwijde luchtvaartindustrie vanwege de slopende impact van de Covid-19-pandemie en de dringende noodzaak voor de luchtvaartmaatschappijen van de groep om zich aan te passen aan een onzekere toekomst.
De SIA Group – bestaand uit Singapore Airlines, SilkAir en Scoot – wil het aantal betrokken personeelsleden terugbrengen tot ongeveer 2.400 in Singapore en in overzeese stations. De betreffende luchtvaartmaatschappijen verwachten aan het einde van het boekjaar 2020/21 onder 50% van de capaciteit te opereren in vergelijking met de niveaus vóór Covid. Industriegroepen hebben ook voorspeld dat het passagiersverkeer pas rond 2024 zal terugkeren naar het vorige niveau.
In vergelijking met de meeste grote luchtvaartmaatschappijen ter wereld, bevindt de SIA Group zich in een nog kwetsbaardere positie omdat ze geen binnenlandse markt heeft die als eerste een herstel zal zien. Om levensvatbaar te blijven in dit onzekere landschap, zullen de luchtvaartmaatschappijen de komende jaren een kleinere vloot exploiteren voor een kleiner netwerk dan hun pre-Covid-activiteiten.
Impact
Goh Choon Phong, Chief Executive Officer van Singapore Airlines: ‘Toen de strijd tegen Covid-19 begin dit jaar begon, had niemand van ons de verwoestende impact op de wereldwijde luchtvaartindustrie kunnen voorspellen. Vanaf het begin waren onze prioriteiten ervoor te zorgen dat we konden overleven en zo veel mogelijk banen te redden. Aangezien de weg naar herstel lang en vol onzekerheid zal zijn, moeten we helaas maatregelen nemen om onvrijwillig personeel te verminderen. Onze waardevolle en toegewijde mensen moeten loslaten is de moeilijkste en meest pijnlijke beslissing die ik heb moeten nemen in mijn 30 jaar bij SIA.’
Foto: beeldbank Singapore Airlines