
South African Tourism lanceert een nieuwe campagne gericht op reizigers uit Noord-Europa. Met de slogan ‘Live South Africa!’ moedigt de organisatie reizigers uit Nederland aan om de unieke ervaringen en verantwoorde reismogelijkheden van Zuid-Afrika te ontdekken, in een markt die steeds meer waarde hecht aan duurzaamheid en verantwoord toerisme.
Nederland, als grootste markt binnen de Noord-Europese hub en de vierde grootste markt in Europa, noteerde 54.083 aankomsten in de periode van januari tot juni 2023. Dit blijkt uit de statistieken van South African Tourism. Het aantal is opmerkelijk, want hiermee zit Nederland op 93% van de aankomstaantallen uit 2019. Daarmee is het aantal reizigers van voor corona weer bijna op peil. Duurzaam reizen is een belangrijke drijfveer in de keuzes van consumenten en is een opvallende trend vanuit Europa. De Noord-Europese regio heeft hierin het voortouw genomen, zeker sinds 2018, toen de ‘vliegschaamte’ beweging in Zweden onder de aandacht kwam.
Hoofd van de Hub Noord-Europa, Abby Jacobs, merkt op: “De focus van de Noord-Europese Hub, gebaseerd op deze trend en inzichten, is om waardengedreven marketing in te zetten om die consumenten te bereiken die centraal staan in het gesprek over duurzaam toerisme.” Ze voegt eraan toe: “De authentieke waarden van Zuid-Afrika, zoals inclusiviteit, ubuntu (een Zuid-Afrikaanse term die ‘sterke onderlinge verbondenheid’ betekent) en diversiteit, en het centraal stellen van mensen, vormen de kern van deze campagne. Deze waarden zijn gekoppeld aan de motivatie achter de keuzes die Noord-Europese reizigers maken op het gebied van verantwoord toerisme.”
De Noord-Europese hub van South African Tourism heeft de handen ineen geslagen met zes toerismebedrijven uit diverse provincies in Zuid-Afrika, zowel startende als gevestigde bedrijven. Het doel is om te benadrukken wat verantwoord toerisme inhoudt en deze aspecten mee te nemen in de campagne die deze week van start is gegaan. De deelnemers zijn Lebo’s Soweto Backpackers, WOWZULU, Sani Lodge Backpackers, Juma Art Tours, Kwalata Game Lodge en het Diemersfontein Wijn- en Landgoed, met speciale aandacht voor de wijnen van Thokozani.