
Door: Jan Peeters (TravMagazine BeLux)
Kapitaal om Global te gaan
Ik ben in Wijgmaal, vlakbij Leuven in de kantoren van EURAM. CCO Vincent Hekkert leidt me binnen in de vergaderzaal met een prachtig zicht op het Leuvens kanaal, waar de twee andere gesprekspartners al zitten te wachten. De stichter van EURAM en huidig CEO Peter Keijers stelt de nieuwe man, Christoph Klenner, voor. Die werd al enkele weken geleden aan de reiswereld geïntroduceerd als ervaren reistechnologie professional, die de sector kent maar die ook vertrouwd is met de wereld van angel- en andere investeerders. Ik kijk even naar Peter: heeft EURAM dan geld nodig?
“Niet voor wat we doen, maar wel voor wat we willen doen” antwoordt Peter Keijers enigszins cryptisch. Christoph neemt het woord en legt verder uit. “Ik heb Peter leren kennen als een steengoed ondernemer, met een uitzonderlijke visie op de toekomst. EURAM is als “going enterprise” in goeden doen, en groeit weer in een zich herstellende markt na de zware crisisjaren.”
“Tijdens de covid jaren was er hier op kantoor echter een zinderende activiteit bezig. Het team van EURAM heeft het gezegde “never waste a good crisis” briljant in de praktijk waargemaakt, door de vroeger al aangekondigde technologie van Planisto verder te ontwikkelen, wat vandaag resulteert in een schitterend product dat een oplossing biedt voor vele bestaande problemen in die toch wel complexe sector van reizen produceren en verkopen.”
Peter vult aan: “Planisto is een soort van kruispunt, waar iedereen -leveranciers en klanten- elkaar kan ontmoeten en, als ze dat wensen toegang hebben tot elkaars producten, productgebruikers en – waarom niet? – elkaars klanten. Planisto is een platform voor het hele customer journey proces van maatwerkreizen, voor elk reisbedrijf met een eigen productie. Vandaag is dat het overgrote deel van de markt, kleine zowel als grote spelers.”
Vincent heeft net met de Planisto presentatie de finale van de hoog aangeprezen HEDNA-conferentie in Parijs gehaald, in de Innov8 competitie. Dat betekent niets meer of minder dan dat de binnen EURAM ontwikkelde Planisto technologie internationale erkenning heeft gekregen binnen de wereld van technologie-bedrijven en start-ups. Dat is een prestatie die moeilijk onderschat kan worden. Vincent: “Men was lovend over hoe het systeem alles aanbiedt, van content management over aansluiten van leveranciers en het uitbouwen van reizen en reisvoorstellen, compleet met dynamische roadbooks – dit alles in de look & feel van de aanbieder, met een klantvriendelijk reservatie- en annulatiesysteen en een CRM-systeem.”
Christoph beschrijft zijn eerste reactie na een demonstratie van Planisto en de mogelijkheden van de in huis ontwikkelde technologie: “Ik begreep dadelijk dat men hier, in Leuven, goud in handen heeft. De meeste technologische oplossingen in de reisindustrie focussen immers op één deelpropleem. Planisto is een totaaloplossing voor de uitdagingen waar veel (om niet te zeggen: de meeste) reisbedrijven vandaag mee worstelen, en is ontwikkeld door ingenieurs die de reissector door en door kennen, met permanente inbreng en input van het EURAM managementteam, dat decennia ervaring heeft.”
“Dat heeft een unieke dynamiek gecreëerd, die maakt dat we vandaag een uniek product op de markt kunnen brengen. Het betekent ook dat we snel moeten verder schakelen, want technologie staat nooit stil. Geloof me, ik weet hoe snel copy cats kunnen werken – die moeten we dus voorblijven en tegelijkertijd het systeem verder verfijnen, uitbreiden en mee laten evolueren met de markt van vandaag en morgen.”
Peter Keijers neemt over: “we zij dan ook actief geïnteresseerd om te praten met investeerders, zodat we Planisto snel kunnen uitrollen, wat mij betreft mondiaal. We moeten kunnen inspelen op de opportuniteiten die de markt biedt, en we moeten snel kunnen opschalen. Na HEDNA en na de “boarding” van Christoph, merken we meteen belangstelling van investeerders.”
Peter: “In al die jaren dat ik in de reisindustrie onderneem, heb ik nog nooit zo’n grote nood aan omschakeling gezien als vandaag. Iedereen is bezig met zichzelf te heroriënteren, leveranciers zijn bezorgd over het behouden van hun grip op de markt, elk bedrijf worstelt met de “nieuwe productiviteit” en het inzetten van personeel, de pricing is een uitdaging … de markt is in covid tijden door elkaar geschud, en de belangrijkste oplossing ligt in de technologie. En laat het nu dàt zijn waar bij vele partijen het schoentje wringt”
Christoph en Vincent kijken naar Peter, en Christoph bevestigt dan glimlachend: “het is een nieuw verhaal, maar het team van EURAM en vooral de visie van Peter zijn absoluut noodzakelijke elementen om het verhaal verder tot een groot succes te maken. Planisto zal de wereld veroveren. Vanuit Leuven.”