
De Europese Commissie heeft meegedeeld ‘de positieve ontwikkelingen te verwelkomen op de luchthaven van Amsterdam waardoor nieuwkomer JetBlue Airways Corporation (“JetBlue”) tijdens het IATA-zomerseizoen 2024 op de luchthaven kan blijven opereren.’
‘De Commissie heeft de ontwikkeling van de marktomstandigheden op de luchthaven van Amsterdam actief en nauwlettend gevolgd. Het ging daarbij specifiek om de mate van congestie op de luchthaven en de activiteiten van de Blue Skies joint venture (hierna: ‘JV’) tussen Air France-KLM Group, Delta en Virgin Atlantic, om elk risico van ernstige en onherstelbare schade aan de concurrentie voor transatlantische vluchten in kaart te brengen. verkeer, met name op de route Amsterdam-New York. De Commissie stond klaar om tussenbeide te komen met voorlopige maatregelen voor het geval JetBlue er niet in slaagde passende toegang tot de luchthaven van Amsterdam te garanderen voor het IATA-zomerseizoen 2024.
Tussen 2010 en 2015 heeft de Commissie drie joint ventures onderzocht die verband hielden met trans-Atlantische passagiersdiensten: (i) Oneworld Atlantic Joint Business (American Airlines, British Airways, Finnair en Iberia), (ii) Star A++ (Air Canada, United Airlines en Lufthansa), en (iii) de TAJV tussen Skyteam-leden Air France-KLM Group, Alitalia en Delta. In 2020 verving de Blue Skies JV tussen Air France-KLM Group, Delta en Virgin Atlantic de TAJV en de voormalige JV tussen Delta en Virgin Atlantic.
De JV’s brengen luchtvaartmaatschappijen uit de EU en de VS samen, die overeenkomen hun middelen te bundelen en inkomsten te delen op transatlantische routes die hun hubluchthavens met elkaar verbinden, evenals routes die deze hubs verbinden met bepaalde ‘behind and beyond’-bestemmingen in Europa en de VS.
Als resultaat van haar onderzoek kwam de Commissie tot de conclusie dat op bepaalde transatlantische routes tussen hubs, zoals Amsterdam-New York, de toetreding van een nieuwe concurrent of de uitbreiding van een bestaande concurrent noodzakelijk was om de verstorende effecten van de joint ventures.
Aan het einde van het IATA-zomerseizoen 2023 begon de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue met het aanbieden van dagelijkse directe passagiersvervoerdiensten op de routes Amsterdam-New York en Amsterdam-Boston. De toetreding van JetBlue heeft de concurrentie ten gunste van de consument doen herleven tussen de drie luchtvaartmaatschappijen die directe transatlantische diensten aanbieden op de luchthaven van Amsterdam, namelijk: twee Blue Skies-leden (KLM en Delta) en United Airlines.
Vanwege de krappe capaciteitsbeperkingen op de luchthaven van Amsterdam was JetBlue er echter niet in geslaagd alle slots te bemachtigen die het had aangevraagd tijdens de eerste fasen van de slottoewijzingsprocedure voor het IATA-zomerseizoen 2024. Het risico bestond dus dat JetBlue haar activiteiten op deze routes per 30 maart 2024 had moeten stopzetten.
JetBlue heeft zijn slotportfolio op de luchthaven van Amsterdam verbeterd tijdens de latere fasen van de slottoewijzingsprocedure en heeft uiteindelijk alle slots verkregen die het nodig heeft om gedurende het IATA-zomerseizoen 2024 op de luchthaven van Amsterdam te kunnen blijven opereren. Als gevolg hiervan zal de consument niet van keuze worden beroofd in een tijd van sterke vraag naar transatlantische diensten.
De Commissie zal haar monitoring voortzetten voorafgaand aan het IATA-zomerseizoen 2025.
foto Shutterstock