
Vliegen blijft een van de veiligste manieren van reizen, zegt luchtvaartorganisatie IATA in zijn veiligheidsrapport over 2024 dat deze week is gepresenteerd.
Volgens de International Air Transport Association (IATA) vonden er in 2024 wereldwijd slechts 46 luchtvaartongevallen plaats op een totaal van 40,6 miljoen vluchten. Dat komt neer op een ongevalsratio van 1,13 per miljoen vluchten, een lichte stijging ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de ratio 1,09 bedroeg.
Van de 46 incidenten in 2024 resulteerden er zeven in dodelijke slachtoffers, met in totaal 244 slachtoffers.
Ter vergelijking: in 2023 waren er 42 ongevallen, waarvan één met 72 dodelijke slachtoffers.
Het Bundesverband der Deutschen Luftverkehrswirtschaft (BDL) meldde begin dit jaar andere cijfers en stelde dat wereldwijd 334 mensen omkwamen bij ongevallen in de burgerluchtvaart. Dit verschil is te verklaren doordat de IATA bijvoorbeeld geen slachtoffers op de grond of neergehaalde vliegtuigen in conflictgebieden meerekent in haar statistieken, zegt het Duitse persbureau dpa.
De veiligheid in de luchtvaart verschilt sterk per regio. Opvallend is dat de landen van de voormalige Sovjet-Unie in 2024 geen enkel luchtvaartongeval registreerden. Afrika kende daarentegen het hoogste ongevalspercentage, met een ratio van 10,59 per miljoen vluchten. Europa bevond zich in de middenmoot met een ratio van 1,02.
enkele recente incidenten blijft de luchtvaart buitengewoon veilig, benadrukt IATA-directeur Willie Walsh.
´Hoewel vliegtuigongevallen altijd veel aandacht trekken, moeten we niet vergeten dat ze uiterst zeldzaam zijn.´
De lange termijntrend onderstreept dit: tien jaar geleden, in de periode 2011-2015, lag het gemiddelde op één ongeval per 456.000 vluchten. Inmiddels is dit verbeterd naar één ongeval per 810.000 vluchten in de periode 2020-2024.
Walsh: ‘Die verbetering komt doordat we weten dat elk dodelijk ongeval er één te veel is. Ons gedachten gaat uit naar elk leven dat verloren is gegaan bij een vliegtuigongeluk. Dat bezorgt ons een steeds grotere vastberadenheid om vliegen nog veiliger te maken. En daarvoor is de verzameling van veiligheidsgegevens, waaronder het veiligheidsrapport van 2024, ons krachtigste instrument.’ (Foto Shutterstock).