
De inkomende reissector in de VS vaart een positieve koers, met sterke bezoekcijfers en een positief sentiment onder consumenten.
Dat verklaarde Chris Thompson, president & CEO van Brand USA (de nationale marketingorganisatie van de Verenigde Staten) bij de opening van de Amerikaanse toerismebeurs IPW in Los Angeles. De beurs telt bezoekers uit meer dan 60 landen.
Bij zijn laatste optreden op de IPW in meer dan tien jaar, voordat hij in de herfst van 2024 met pensioen gaat, gaf Thompson twee belangrijke boodschappen van zelfvertrouwen: ‘De staat van onze industrie is sterk, de staat van Brand USA is sterk. Er is een duidelijke heropleving van het enthousiasme voor reizen en de VS blijft wereldmarktleider wat betreft lange-afstandsreizen.’
Het inkomend toerisme in de Verenigde Staten zit weer in de lift. De VS verwelkomde vorig jaar bijna 67 miljoen bezoekers die 213 miljard US dollar (198 miljard euro, red.) uitgaven aan reis- en toerisme-gerelateerde activiteiten in de Verenigde Staten.
Dat is een stijging van 28 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
De VS verwacht tegen 2027 circa 90 miljoen bezoekers te verwelkomen, die jaarlijks 279 miljard dollar (ofwel 260 miljard euro, red.) zullen uitgeven.
Uit de laatste voorspelling van Tourism Economics blijkt dat er tegen het einde van 2024 bijna 78 miljoen bezoekers worden verwacht in de VS. De uitgaven van internationale reizigers tussen 2023 en 2027 zullen met 74 procent groeien.
Thompson verwees naar marktonderzoek uit april dit jaar, dat werd gehouden op 14 markten, waaruit blijkt dat 60 procent van de ondervraagden dit jaar een internationale reis wil ondernemen.
Topbestemming
Het inkomende bezoek vanuit India heeft het bezoekniveau van 2019 al overtroffen. Dat zal in 2025 ook gelden voor Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.
Uit recent onderzoek van Brand USA blijkt dat de Verenigde Staten onder internationale reizigers uit Brazilië, Canada, China, Japan en Mexico de topbestemming is. Opmerkelijk is de stijging van de intentie van Chinese bezoekers om naar de VS te gaan.
Brand USA wil consumenten op een nieuwe manier betrekken bij de wereldwijde evenementen die de komende drie tot vier jaar in de Verenigde Staten plaatsvinden, zoals WorldPride in Washington DC, de 100-ste verjaardag van Route 66, de FIFA World Cup en de Olympische Zomerspelen van 2028 in Los Angeles.
Thompson wordt als president en CEO van Brand USA opgevolgd door Fred Dixon, die momenteel werkzaam is als CEO van New York City Tourism + Conventions.
Foto Chris Thompson (Foto Brand USA).