
Het operationele resultaat van KLM daalde in 2024 met €234 miljoen naar €416 miljoen. Ondanks een omzetgroei van 5,4% staat de winstgevendheid onder druk door onder meer stijgende kosten van materieel, personeel en havengelden. Met de in oktober aangekondigde maatregelen wil KLM dit jaar €450 miljoen besparen en de winstmarge naar 8% brengen in de periode 2026-2028, zodat KLM’s ambitieuze vlootvernieuwingsplan en strategie voor de toekomst uitgevoerd kunnen worden.
Marjan Rintel, CEO KLM ziet twee kanten aan de cijfers: ‘Onze resultaten over 2024 vertellen twee verschillende verhalen. Enerzijds zitten we nog niet op 100% van onze vliegcapaciteit en blijven de kosten hard stijgen. Daardoor lopen we het risico niet genoeg geld te verdienen om te kunnen blijven investeren in onze toekomst. Ik heb er alle vertrouwen in dat wij met onze plannen onze operatie en financiën structureel gaan verbeteren. 2024 bracht aan de andere kant ook goed nieuws. We zagen een groeiende vraag van klanten naar vliegtickets, hebben verbeteringen gerealiseerd in de operatie, verwelkomden de eerste Airbus A321neo en hebben de ombouw van onze Premium Comfort Class – onze best gewaardeerde klasse – succesvol afgerond.’
De omzet in het vierde kwartaal bedroeg €3,1 miljard ten opzichte van €3,0 miljard in 2023 en de operationele marge steeg naar 1,6%. De kosten, behalve die voor brandstof, bleven hoog. De jaaromzet van de KLM Groep bedroeg €12,7 miljard, een toename van 5% vergeleken met 2023. Gedurende het hele jaar stegen de kosten echter hard, wat resulteerde in een operationeel resultaat van €416 miljoen ten opzichte van €650 miljoen in 2023.
‘De financiële prestaties van KLM voor 2024 zijn teleurstellend, zeker als je rekening houdt met het feit dat het operationeel resultaat voor een substantieel deel bestaat uit kostenbesparingen. We moeten weer grip zien te krijgen op onze financiën om de komende jaren belangrijke investeringen te kunnen doen. De aangekondigde maatregelen beginnen hun vruchten af te werpen, maar 3,3% marge is niet genoeg om nieuwe vliegtuigen te kunnen financieren. Dit jaar staat daarom het versterken van onze financiële positie centraal’ aldus Bas Brouns, CFO KLM
De kostenbesparingen die in 2024 zijn ingezet, worden in 2025 voortgezet. Dankzij de tijdelijke afspraak met de VNV kan KLM komende zomer alle geplande vluchten uitvoeren. Om de verdiencapaciteit van de vloot te vergroten krijgen de nieuwste Embraers vier extra stoelen en wordt de cabine-indeling van de Boeing 777-200 aangepast. Daarnaast zijn de eerste stappen gezet met een nieuwe cateringpropositie op Europese vluchten, waarbij passagiers tegen betaling meer keuze krijgen. Als onderdeel van de maatregelen heeft KLM onlangs aangekondigd 250 kantoorbanen te schrappen, een stap die in het hele bedrijf wordt doorgevoerd om de productiviteit met minstens 5% te verhogen en de winstgevendheid te verbeteren.
Stijgende vraag
Ruim driekwart van de Nederlanders staat positief tegenover de luchtvaart en de vraag naar vliegen blijft stijgen. Dat zien KLM en Transavia terug in de aantallen: in 2024 bracht KLM 33 miljoen passagiers naar hun bestemming en Transavia zo’n 9,5 miljoen. KLM vervoerde daarnaast 434.000 ton vracht, kondigde zeven nieuwe bestemmingen aan en ontving negen nieuwe – schonere en stillere – vliegtuigen.