
John Mangelaars is per direct aangesteld als CEO van Skyscanner, dat heeft Skyscanner bekendgemaakt. Mangelaars was hiervoor onder meer 23 jaar werkzaam bij Microsoft en zeven jaar als CEO van Travix, dat in april 2020 door de BCD Group werd verkocht aan de Trip.com Group.
Mangelaars zal Moshe Rafiah, de huidige CEO van Skyscanner vervangen. Rafiah vervdeelde zijn tijd als CEO tussen Skyscanner en Travelfusion, het bedrijf dat hij meer dan twintig jaar geleden oprichtte. Moshe keert terug naar Travelfusion, maar blijft in de raad van bestuur van Skyscanner als vicevoorzitter, een functie die hij sinds 2019 bekleedt.
Mangelaars laat in een eerste reactie weten verheugd te zijn om bij Skyscanner aan de slag te gaan. ‘Skyscanner heeft een uitzonderlijk team dat een gedurfde strategie voert in een tijd waarin er aanzienlijke mogelijkheden zijn om groei te benutten. Mijn focus op de lange termijn zal liggen op het begeleiden van het team bij het opbouwen van duurzame winstgevendheid en marktaandeel. Ik spreek namens het bredere Skyscanner-team door Moshe te bedanken voor zijn inzet voor Skyscanner, niet alleen in de afgelopen maanden, maar naarmate we verder gaan in zijn voortdurende rol als onze vicevoorzitter. ”
Rafiah laat weten er alle vertrouwen in te hebben om de teugels over te dragen aan Mangelaars. ‘Skyscanner is mijn tweede thuis geworden sinds ik in juni vorig jaar als CEO binnenkwam. John heeft een grondige kennis van de reisindustrie en meer dan 30 jaar ervaring bij multinationals. John heeft een bewezen staat van dienst in het opschalen van e-commercebedrijven en hij is ook een duidelijke culturele fit, met een sterke focus op mensen.’
Skyscanner laat weten dat 2020 een uitdagend jaar was, maar dat het tekenen begint te zien van terugkerende interesse in reizen. Er zou sprake zijn van een stijging van zowel het aantal zoekopdrachten als het aantal boekingen. De introductie van het vaccin stimuleert volgens Skyscanner duidelijk het consumentenvertrouwen. Uit haar laatste onderzoek in het Verenigd Koninkrijk bleek dat 30% van de ondervraagden van plan is meer geld uit te geven aan reizen dan dat zij voor de coronacrisis deden.