
Jos Nijhuis, CEO en President- directeur van Schiphol, vertrekt in de loop van het eerste kwartaal van 2018 als eindverantwoordelijke van de luchthaven. Hij heeft dit besluit vandaag bekendgemaakt aan de Raad van Commissarissen, directieleden en medewerkers van Schiphol, de minister van Financiën en de staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu.
Nu in het nieuwe regeerakkoord ruimte is gecreëerd voor verdere ontwikkeling van de luchthaven, wil Nijhuis het stokje overdragen zodat de nieuwe CEO vanaf het begin invulling kan geven aan de kabinetsplannen. Nijhuis zal zijn exacte vertrekdatum laten afhangen van de datum van indiensttreding van zijn opvolger, die hij graag wil inwerken.
Nijhuis blijft gedurende de rest van het jaar nog voor de Schiphol Group beschikbaar. Inmiddels is door de Raad van Commissarissen een bureau ingeschakeld om een nieuwe president-directeur te rekruteren.
‘Met veel dankbaarheid voor de kans die me is gegund om 9 jaar leiding te mogen geven aan het mooiste bedrijf van Nederland, heb ik besloten om in de loop van het eerste kwartaal van 2018 terug te treden als CEO van Royal Schiphol Group’, zegt Nijhuis over zijn besluit om terug te treden.
‘Hoewel het mijn intentie was om de volle twee jaar van mijn laatste contractverlenging, op verzoek van de Raad van Commissarissen, volledig uit te dienen, vind ik dat het om meerdere redenen goed is om juist begin volgend jaar het stokje over te dragen. Er ligt nu een regeerakkoord van het nieuwe kabinet, dat duidelijk richting geeft aan de verdere toekomst van Schiphol. Er komt ruimte voor groei, in balans met de omgeving. Het is goed als de invulling hiervan vanaf het begin wordt opgepakt door een nieuwe CEO. Toen ik vorig jaar akkoord ging met een verlenging, had Schiphol een nieuw directieteam. Dat is nu goed ingewerkt en dat geeft veel vertrouwen voor de toekomst.’
Tarieven
Nijhuis verwijst naar een aantal dossiers die volgens hem beter onder een nieuwe CEO kunnen worden opgepakt. Zo moeten in 2018 onderhandelingen over de toekomstige meerjarige tarieven gaan plaatsvinden in het kader van de nieuwe wet Luchtvaart. Daarnaast is er volgens hem een goede start gemaakt van het Capital Programme. De bouw van de A-Pier is gestart en het ontwerp van de nieuwe terminal is ook rond.
Volgens Nijhuis is Schiphol goed door de crisis gekomen en financieel gezond. ‘Wij zijn nu de derde luchthaven van Europa, na Londen en Parijs. We groeiden van 43 miljoen naar bijna 70 miljoen passagiers. Dat is een groei van 60 procent. Wat betreft directe verbindingen naar bestemmingen wereldwijd, zijn we nu de nummer 1 van Europa. Op het gebied van hub-connectiviteit zijn we zelfs de nummer 2 in de wereld. Hiermee leveren we samen met de airlines en KLM in het bijzonder, een wezenlijke bijdrage aan de economie van ons land.’
Jos Nijhuis in april dit jaar, samen met demissionair staatsecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) bij de opening van de tijdelijke vertrekhal 1a.