
KLM laat weten teleurgesteld te zijn in de uitspraak van het gerechtshof. “We zijn teleurgesteld over de uitspraak en bestuderen deze.”
De rechter geeft niet concreet aan op welke wijze een experimenteerregeling toegepast kan worden. Het is daardoor op dit moment onduidelijk wanneer, hoe en op welke manier het arrest zal worden uitgevoerd en wat het betekent voor het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol.”
KLM blijft in samenspraak zoeken naar de beste manier om het aantal mensen dat hinder ondervindt van vliegtuiggeluid terug te dringen. “Hiertoe hebben wij op 15 juni jl. een plan ingediend voor schoner, stiller en zuiniger vliegen. Wij zijn ervan overtuigd dat we met onze maatregelen minder geluid en CO2 kunnen realiseren mét behoud van het netwerk. Daarover willen we graag samen met de overheid, luchthaven, LVNL en andere partijen in gesprek als onderdeel van de balanced approach-procedure in het kader van de door het ministerie opgestelde geluidsdoelstellingen, die nu wordt doorlopen in de EU.”
Schiphol
Schiphol kan zich wel vinden in het oordeel. “We verwachten dat de Staat binnen twee maanden verdere duidelijkheid geeft over het aantal vluchten. Wij hebben dat nodig voor het vaststellen van de capaciteitsdeclaratie voor het zomerseizoen 2024. Zoals we al eerder hebben gezegd vinden wij vooral dat er zo snel mogelijk een nieuw luchthavenverkeersbesluit moet komen met duidelijke en handhaafbare milieugrenzen die alle betrokkenen duidelijkheid en perspectief geven.”
“Want het allerbelangrijkste voor ons is dat Schiphol stiller, schoner en beter wordt. Daartoe zijn we zeer gemotiveerd en we werken daar elke dag aan. Eerder dit jaar hebben we vergaande plannen bekend gemaakt, met onder meer een nachtsluiting, het weren van privéjets en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen. We gaan door met deze plannen”, aldus Schiphol.