
Pakweg dertig collega’s uit de reisbranche woonden donderdagavond in het stijlvolle On the Rock restaurant in Aalsmeer de informatieve informatieavond bij van Korean Air en Incheon Airport. Een avond vol praktische informatie begeleid door een uitmuntend diner.
Het gros van de aanwezigen blijkt zelf nog geen kennis te hebben gemaakt met Korean Air. Hassan Semmad (Sales Manager Korean Air) praat hen graag bij tijdens zijn presentatie over de luchtvaartmaatschappij. ‘Ja, inderdaad,’ klinkt het met een lach;’ noem het ouderwets, maar Korean Air werkt nog altijd met een winter- en een zomerschema. Het vlieggedrag van de Koreanen is nou eenmaal seizoensgebonden. In de winter trekt men graag richting Oceanië, ’s zomers staat Europa meer op het programma.’
Reizen gebeurt in een van de 133 toestellen, waarvan de vluchten vanuit Amsterdam worden uitgevoerd met een 777-300ER verdeeld in een First Class, waar privacy key is, Business Class in een configuratie 1-2-1 zodat je nimmer over je medepassagier hoeft te klimmen om het gangpad te bereiken en je op de long-haul vlucht full flat de reis doorbrengt om uitgeslapen in Seoul aan te komen.
Ook Economy Class passagiers, Korean Air kent geen tussenklassen, zitten met 87 centimeter beenruimte meer dan prima.
‘Goed om te weten,’ vervolgt Hassan Semmad zijn presentatie; ‘Je kunt bij ons altijd wachtlijst boeken, deze komt doorgaans na 12 uur akkoord. En, zo laat hij weten, ’wij hanteren, misschien wel als een van de weinige carriers nog altijd free seating, en dat is ook van kracht op de stoelen bij de nooduitgang. Nog wel,’ voegt hij eraan toe.
De vloot zal, nadat de fusie met de eveneens Koreaanse luchtvaartmaatschappij Asiana Airlines een feit is, verder uitbreiden.
Incheon Airport, een bestemming op zich
De internationale luchthaven in Seoul, Incheon Airport, is een vijfsterren airport. Een hub die ideaal is voor een stop of stop-over naar talloze bestemmingen in Azië of Oceanië. Trek gerust wat tijd uit voordat je verder reist, is dan ook het credo. De luchthaven trakteert de reiziger op comfortabele rustruimtes, internet- en relaxzones, een plek om een dutje te doen en zelfs douches om opgefrist aan de doorreis te beginnen. Wie meer tijd heeft, maakt gebruik van de gratis tours of van een van de vele interessante stop-over pakketten.
Voor wie direct zijn aansluitende vlucht wil pakken, heeft hier minder dan een uur voor nodig, de minimum connecting time is slechts 45 minuten.
Naast het diner werden de aanwezigen getrakteerd op een tombola met mooie prijzen en ging niemand zonder lege handen naar huis, aangezien voor iedereen een goodiebag gereed stond.
Foto (vlnr): Seungyoon Lim (Incheon Airport), Eunji Lee (Incheon Airport) Sutai Lee (Incheon Airport), Ilhoon Kim (Korean Air), Hyejeong Lee (Incheon Airport) en Hassan Semmad (Korean Air).