
De Nederlandse reiziger gaat vaker op vakantie, blijkt uit de onderzoeksresultaten die Ad Schalekamp, directeur NBTC NIPO, presenteerde op de 16e Travel PRESSentation op vrijdag 28 oktober in de Jaarbeurs te Utrecht. Onderzoek wijst uit dat het totaal aantal vakanties in de periode van oktober 2015 tot maart 2016, met 6 procent is toegenomen.
De directeur van het onderzoeksbureau deelde de opvallendste trends en ontwikkelingen op de Nederlandse vakantiemarkt met de branche. ‘Er is een hele duidelijke indicator dat we qua vakantiemarkt de crisis nu wel achter ons hebben gelaten’, aldus Schalekamp, die ook positief aankijkt tegen einde jaar. ‘We zien in 2015 licht herstel, in 2016 wordt groei verwacht. Wij verwachten dat het aantal vakanties, maar ook de bestedingen zal stijgen.’
De behoefte naar korte vakanties (2-7 dagen) onder reizend Nederland is gestegen met 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Lange vakanties (langer dan 8 dagen) zijn enkel met 1 procent toegenomen. Qua bestemmingen is het aantal intercontinentale vakanties fors gestegen met 21 procent. De vakanties naar het Middellands Zeegebied zijn daarentegen afgenomen met 4 procent. Schalekamp: ‘Dat is logisch, gezien de onrust in bepaalde gebieden. Maar de rest van Europa houdt ook de stijging aan van 2015. Ver en dichtbij doen het dus goed.’
Ook wijzen de onderzoekscijfers uit, dat het aantal samengestelde vakanties blijft groeien. In 2005 lag dit aantal nog op 5 procent, nu in 2016 is dit percentage verdubbeld. Ruim 86 procent van deze samengestelde reizen zijn online geboekt.
De jaarlijkse terugkerende mediaworkshop is georganiseerd door het Belgisch Verkeersbureau in samenwerking met vijf pr-bureaus, waaronder Baltus Communications en Communigate. Op het event waren 33 partijen uit de reisbranche aanwezig.