
Ondanks blijvende inflatie, die het besteedbare inkomen van de consument steeds meer onder druk zet, blijft de Nederlander reislustig.
Dat was maandagavond tijdens de nieuwjaarsreceptie van de ANVR een belangrijke boodschap in de speeches van ANVR-directeur Frank Radstake en ANVR-voorzitter Arjan Kers, zij het ieder met een eigen insteek.
De receptie vond voor de tweede keer plaats in de Jaarbeurs in Utrecht, aan de vooravond van de Vakantiebeurs. De bijeenkomst werd bijgewoond door circa 200 branchegenoten.
‘2025 belooft een tegelijkertijd uitdagend én heel mooi reisjaar te worden´, aldus Radstake. ´Terwijl blijvende inflatie en dus stijgende prijzen het besteedbare inkomen van de Nederlander steeds meer onder druk zetten, hebben de voorbije jaren aangetoond dat de Nederlander reislustig is en blijft. Zowel het zakelijk reizen als het vakantiereizen zat ook in 2024 in de lift.´
Kers bestempelde 2024 als ‘opnieuw een jaar vol dynamiek’. ‘Ons ondernemerschap werd op de proef gesteld door economische schommelingen, veranderende consumentenverwachtingen en een politiek landschap dat zowel kansen als uitdagingen bood.
We hebben gezien hoe duurzaamheid en digitalisering centraal kwamen te staan in onze sector. Als branche hebben we hierop ingespeeld met innovatieve oplossingen en een veerkracht die onze kracht als reisindustrie benadrukt. Maar laten we ook eerlijk zijn: de economische druk, zoals hogere energiekosten en inflatie, heeft niet alleen invloed gehad op onze bedrijven, maar ook op de reislust van onze klanten.’
Jongeren
Kers vervolgde op positieve toon: ‘Tegelijkertijd is er veel reden tot optimisme. We zien dat mensen, en met name de jongere generaties, vrije tijd steeds hoger op hun prioriteitenlijst zetten. De waarde van ervaringen boven materiële zaken wordt steeds belangrijker, en dat biedt enorme kansen voor ons. Reizen en vakanties zijn niet langer een luxe, maar een essentieel onderdeel van het leven geworden. Dit betekent dat de toekomst van onze sector er rooskleurig uitziet. Het is aan ons om in te spelen op deze groeiende vraag en deze nieuwe generatie reizigers te inspireren met onvergetelijke ervaringen.’
Wordt vervolgd.
Foto: ANVR-duo Frank Radstake en Arjan Kers.