
Bezoekers van TravDay konden dit jaar voor het eerst live in contact komen met verschillende partijen en aanbieders uit Dubai, die samen een unieke Dubai Corner op de beursvloer vormden. Onder de deelnemers bevonden zich het verkeersbureau van Dubai en de nationale luchtvaartmaatschappij Emirates, samen met hotels zoals Atlantis The Palm, Nikki Beach Resort & Spa, en Ritz Carlton Dubai. Daarnaast konden bezoekers hun vragen direct stellen aan Dubai-aanbieder Orient Tours en kennismaken met het relatief nieuwe Dubai Holding Entertainment, dat zich nu ook op de Nederlandse markt richt.
Groeiende markt
Na het verwelkomen van meer dan 17,17 miljoen bezoekers in 2023, stevent Dubai ook dit jaar af op een recordaantal toeristen, waarbij de Nederlandse markt een duidelijke groei laat zien, vertelt André Gunther, vertegenwoordiger van het verkeersbureau van Dubai, vanaf zijn stand. ‘Het klopt dat het heel goed gaat, met Nederland als een belangrijke groeimarkt. Andere voor ons belangrijke markten zijn onder andere China en India, al zien we vaak dat zij op andere momenten in het jaar komen dan Europeanen.’
Wat wijst hij geïnteresseerden aan op de grote kaart, uitgespreid over zijn tafel? ‘Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen. Zo verrijzen er nieuwe hotels in de voorheen minder ontwikkelde Business Area, is het Expo 2020-terrein nu zo ingericht dat het een geweldige bestemming blijft, en er zijn volop nieuwe entertainmentlocaties op Deira Island.’
Onbekend entertainment
Verschillende van deze entertainmentlocaties zijn eigendom van Dubai Holding Entertainment, dat sinds dit jaar twee eigen vertegenwoordigers voor de Benelux heeft aangesteld. ‘Voor veel reisagenten zijn we nog een nieuwe speler’, zegt Inéz Ruska. ‘Bekende attracties van ons in Dubai zijn onder andere Global Village, de themaparken Motiongate Dubai en Legoland, en het Wild Wadi Waterpark.’
Hoewel een groot deel van de Nederlandse boekingen nog via grote suppliers binnenkomt, wil het bedrijf graag meer directe boekingen stimuleren. Ruska: ‘We zien veel potentie in de Benelux-markt en daarom staan we hier op TravDay om onze zichtbaarheid te vergroten. We hebben al veel vragen en interesse ontvangen vandaag. Mensen kennen vaak de bekende highlights van Dubai, maar we krijgen ook vaak de vraag: “Wat is er leuk voor tieners, de wat oudere kinderen?” Nou, ons aanbod sluit daar perfect op aan.’