
Vanmiddag werd bekendgemaakt dat diverse Nederlandse reis retailers hun krachten gaan bundelen met de nieuwe Coöperatieve Vereniging DTRU. ‘Het zijn uitzonderlijke tijden, waardoor dit soort initiatieven ontstaan’, laat Frank Oostdam (voorzitter/directeur ANVR) weten aan TravMagazine.
Oostdam: “De reissector blijft zich continu vernieuwen, je ziet het ook aan Transavia die nu touroperator gaat worden. De DTRU is een ander bewijs daarvan. De bedrijven achten het noodzakelijk om samen meer onderhandelingskracht te hebben. Ik heb daar vanuit ANVR-perspectief geen mening over anders dan dat ik hoop dat dit initiatief de initiatiefnemers gaat brengen wat zij ervan hopen en dat het hun extra relevantie gaat brengen. Daarnaast zag ik dat ze de krachten willen bundelen voor de vertegenwoordiging richting de overheid. Als het een aparte lobby richting de overheid is, dan vind ik dat een verkeerd signaal. Als het is ter versterking van de lobby die wij vanuit de ANVR namens de hele sector doen, dan ben ik er een groot voorstander van. De sector is er niet bij gebaat als er allerlei partijen apart hun eigen belangen gaan lobbyen in Den Haag.”
“In september gaan we in gesprek en zal ik ook dit soort vragen stellen. Ik ben heel benieuwd naar hun motivatie. Voor de ANVR is de DTRU een samenballing van een aantal bedrijven die afzonderlijk lid zijn van de ANVR. We gaan dus ook in gesprek met die bedrijven, niet als de entiteit DTRU. Ik kijk in ieder geval uit naar het overleg. Wel wil ik benadrukken dat we in september ook al goed overleg hebben met het retailplatform. De partijen die lid zijn van de DTRU zijn daar ook aanwezig. Het lijkt ons niet efficiënt en niet nuttig om naast het retailplatform ook nog een apart DTRU-overleg te hebben temeer omdat wij in dat, uitstekend functionerend, retailplatform iedereen om de tafel hebben.”
Beste Frank,
Dank voor je reactie. Blij dat je het initiatief ondersteunt. Wij verbazen ons wel enigszins over de mening van het ANVR dat we over een uitstekend functionerend retail platform beschikken. Tenzij we verkeerd geïnformeerd zijn of een meeting gemist hebben is dit platvorm met alles wat gebeurd is en of bedacht is niet 1 keer geïnformeerd of bij elkaar geroepen in 6 maanden tijd. En dat is in de -zakelijk gezien- meest verschrikkelijke crisis sinds de tweede wereldoorlog niet echt een perfect functionerend platform lijkt ons, met alle respect voor jou enorme inzet en drukke agenda gedurende deze periode uiteraard.
Voor de helderheid voeg ik er graag aan toe dat we dit gedaan hebben om te overleven, initiatieven en overleg te versterken en in geen opzicht als motie van wantrouwen op ANVR of andere mensen die dagelijks de belangen behartigen voor de branche. We zouden het betreuren indien zaken verkeerd worden geïnterpreteerd en een eigen leven gaan leiden.
Neemt niet weg dat we het ook niet gedaan hebben omdat alles zo lekker vlotjes gaat in deze door Covid-19 zwaar getroffen branche en we zijn derhalve erg blij zijn met de tijd die je vrij gemaakt hebt voor de afspraak die gepland staat. We verheugen ons op een constructieve meeting zoals altijd met ANVR. Fijn om weer eens de wederzijdse plannen en gedachten te kunnen overleggen met elkaar. Samen sterk zal ik maar zeggen..
Tot snel, blijf gezond vooral, en dat geldt voor een ieder die dit leest uiteraard. Groet Erik