
De financiële positie van de TUI Group blijft zich gestaag verbeteren. Na een recente opwaardering door kredietbeoordelaar Moody’s, heeft nu ook Standard & Poor’s (S&P) het reisconcern beter beoordeeld. Dit betekent een belangrijke stap vooruit voor Europa’s grootste touroperator, die onder leiding staat van CEO Sebastian Ebel.
TUI Group maakte de betere beoordeling door Standard & Poor’s zelf bekend.
Tot voor kort werd de kredietwaardigheid van TUI door S&P als ‘mager’ beoordeeld met een B+-rating. Met de nieuwe score van BB krijgt de reisorganisatie een licht hogere waardering. Hoewel de financiële situatie nog steeds als uitdagend wordt gezien, beschouwt S&P de vooruitzichten nu als stabiel.
Eerder dit jaar verhoogde Moody’s de rating van TUI al van B1 naar Ba3, terwijl kredietbeoordelaar Fitch, die voor het eerst een beoordeling gaf, het bedrijf waardeerde met BB. Hiermee bevindt TUI zich nu op een vergelijkbaar niveau bij alle drie de grote kredietbeoordelaars, waarbij de nieuwe BB-score van S&P zelfs iets boven die van Moody’s en Fitch ligt.
De verbeterde ratings zijn van groot belang voor TUI, omdat ze de financiële slagkracht van het bedrijf weerspiegelen en investeerders vertrouwen geven. S&P prijst de voortzetting van TUI’s strategische initiatieven, waarbij de organisatie zich steeds breder positioneert als aanbieder van vrijetijdsactiviteiten. De focus op hotels, cruises, luchtvaart en excursies wordt door alle drie de ratingbureaus als positief beoordeeld.
Met deze verbeterde kredietwaardigheid zet TUI verdere stappen in de financiële stabilisatie en strategische herpositionering. De reisgigant blijft zich ontwikkelen als een veelzijdige speler binnen de toerismesector, met een breed aanbod dat verder gaat dan traditionele pakketreizen.
Foto: de directie van TUI Group recent op de ITB (vlnr): Stefan Baumert (CCO TUI Markets & Airlines), CEO Sebastian Ebel en David Schelp (CEO TUI Markets & Airline). (Foto TravMagazine/Theo de Reus).