
Erik Jan Reuver, directeur SGR, volgt met veel interesse de ontwikkelingen rondom de faillissementsaanvraag van FTI in Duitsland. ‘FTI is geen SGR(Z)-deelnemer, dus in die zin hebben we er niet zoveel mee van doen.’
FTI is lid van het Duitse garantiefonds DRSF dat werd opgericht in 2019 na het faillissement van Thomas Cook. Reuver: ‘Het is het eerste grote faillissement dat dit Duitse garantiefonds meemaakt, dus het is wel spannend hoe dat gaat lopen. Het systeem dat ze gebruiken hebben ze deels van ons gekopieerd, dus ik ben benieuwd of ze het aankunnen.’
Tekst gaat verder onder de podcast.
Nederlandse bedrijven
FTI verstuurde in de afgelopen tijd meerdere persberichten over de (financiële) situatie van het bedrijf. ‘DRSF en de markt waren daardoor natuurlijk wel op de hoogte van de situatie bij FTI’, aldus Reuver. Ook op de Nederlandse markt is FTI de afgelopen acht jaar volop actief. ‘Voor de Nederlandse reisagenten die veel met FTI samenwerken is het natuurlijk wel spannend hoe het verder gaat.’
Vrijstellingsregeling
Over de vrijstellingsregeling voor Duitse touroperators zegt Reuver: ‘De vrijstellingsregeling hield in dat bij SGR aangesloten retailers over de omzet van FTI geen zekerheden bij ons hoefden aan te houden, omdat het Duitse garantiefonds dekking biedt. Maar op het moment dat de reisagent zelf is gaan pakketteren, bijvoorbeeld door het toevoegen van een huurauto via Sunny Cars, dan wordt het een pakket van die reisagent en dan moet die reisagent ervoor zorgen dat de reis wordt nagekomen. Als je als reisagent al hebt betaald aan FTI, dan moet je als reisagent zelf voor een oplossing zorgen.’
Wij waren 2 juni jl in Turkije. Na een paar uur in ons resort vonden we een briefje op onze deur of we even ons bij de receptie wilde melden. Daar werd ons verteld dat we het verblijf opnieuw moesten betalen. Geprobeerd Prijsvrij te bellen. Zo vaak beloofd dat we teruggebeld zouden worden. Nooit gebeurd. Met FTI gebeld etc etc. Zo aan ons lot overgelaten.. nu weten we nog niets. Zit met rekeningen. Ben zo boos.
Wel een vreemde reactie, je plaatst je logo op een site. Om vervolgens jezelf achter regeltjes te aan verschuilen. Zes dagen voor vertrek, kom je er achter dat je via FTI hebt geboekt. In een eerder stadium wordt dit niet kenbaar gemaakt, Maar ook
heb je vertrouwen dat deze site onder deze garantie valt boek je. Achteraf blijkt dit dus niet zo te zijn. (prijsvrij of VakantieDiscounter) Ik bevond me in een situatie dat we weldegelijk onder druk werden gezet om te betalen. En net zo als ten tijde van de corona wordt jet toch aan je lot (vooral financieel overgelaten. En in plaatst van het op te nemen voor de Nederlandse tourist, en deze mensen te helpen,,,,,Nee hoor regeltjes. Net zo als tijdens de corona sta je er alleen voor. moet jezelf overal achteraan en niemand die je helpt om je geld terug te krijgen. HELP eens de NEDERLANDSE tourist als ze in moeilijkheden zijn.
Mvg Freddie