
Steeds meer Nederlanders kiezen tijdens hun vakantie voor het gemak van een huurauto. Zij doen dit bij voorkeur bij een partij die een all-in huurpakket aanbiedt, om eventuele extra kosten te vermijden.
Dat blijkt uit onderzoek dat Sunny Cars dit voorjaar heeft laten uitvoeren bij 1.000 Nederlanders ouder dan 25 jaar.
Vier van de vijf respondenten die de afgelopen drie jaar een auto huurden, geven aan dit de komende drie jaar opnieuw te willen doen. Bijna de helft van de bevraagde Nederlanders heeft in deze periode vaker dan één keer per jaar een auto gehuurd.
Het lezen van de huurovereenkomst wordt door meer dan de helft gedaan, maar slechts een derde van hen begrijpt het daadwerkelijk.
Opvallend is dat vooral de 40-plussers aangeven dat ze precies denken te weten wat gedekt is door de schade- en diefstalverzekering. Eén op de tien zegt zich er niet in te verdiepen en alles te nemen zoals het is.
‘Tip voor de reisagent om dus altijd de voucher goed te bespreken met de klant. Zo komt de klant niet voor verrassingen te staan en is hij volledig op de hoogte van ons uitgebreide pakket’, zegt Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk.
‘Wij staan voor autohuur zonder zorgen en daarom is elke klant nog eens extra gedekt tegen glas, banden, bodem en dakschade en hebben wij een extra WA-verzekering afgesloten tot 10 miljoen euro. Ook zorgen we standaard voor een terugbetaling van het eigen risico.’
Naast de prijs zijn de huurvoorwaarden voor een meerderheid van de Nederlanders (54%) uitermate belangrijk bij het uitzoeken van een huurauto, vooral vanwege het feit dat alle kosten zijn inbegrepen (61%), de klant geen eigen risico loopt (47%) en dat er onbeperkte kilometers zijn inbegrepen (46%).
Het is volgens Sunny Cars dan ook niet gek dat twee op de drie autohuurders qua verzekeringen kiezen voor een all-in verzekering, eerder dan voor de noodzakelijke basis te gaan of losse, aanvullende verzekeringen te nemen. Toch zegt 39% van alle autohuurders wel eens te hebben bijbetaald voor extra verzekeringen.
‘We merken helaas nog steeds, zoals uit het onderzoek ook is gebleken, dat er vanwege verwarring toch extra verzekeringen worden afgesloten. Zeker na een lange vlucht kan ik me heel goed voorstellen dat klanten beginnen te twijfelen als zij deze vraag krijgen’, zegt Knottnerus.
‘Er is niets zo vervelend dan op deze manier je vakantie te starten. Attendeer je klant er altijd op dat zij tegen elke aangeboden verzekering nee kunnen zeggen. Bij Sunny Cars ben je volledig verzekerd en zijn er geen onverwachte kosten. Verder geniet je ook van ongelimiteerde kilometers, zodat je zonder zorgen de weg op kan.’