
Sunweb stopt met het gebruik nepfoto’s en -video’s in haar reclames. Sunweb zegt de eerste reisorganisatie in Europa te zijn die dit initiatief neemt. De nieuwe campagne gaat 15 december van start.
‘Geen nietszeggende plaatjes van prachtige stranden of nepgezinnen in een infinity pool meer’, zegt Sunweb.
In plaats daarvan geeft de reisorganisatie mensen nu zelf letterlijk de ruimte om na te denken over hun ideale vakantie in reclames op televisie, radio, online, in de krant en social media.
In de nieuwe campagne van Sunweb zie je geen nepfoto’s en -video’s meer.
‘Een vakantie is zoveel meer dan zon, zee of sneeuw’, zegt topman Mattijs ten Brink van Sunweb Group.
‘Wat voor de één geweldig is, is voor de ander een ‘nee, dank je’. Juist dat persoonlijke aspect willen we letterlijk de ruimte geven om over na te denken, want jouw ideale vakantie is zoveel mooier dan reclame.’
Reisaanbieders gebruiken allemaal dezelfde soort reclamebeelden in hun campagnes waardoor consumenten steeds minder onderscheid zien, zegt Ten Brink.
‘Wij breken daar in deze campagne radicaal mee door te stoppen met napapegaaien en mensen zelf te laten nadenken over hun persoonlijke ideale vakantie. Sluit je ogen maar eens en probeer je ideale vakantie voor je te zien. Daar krijg je pas echt een vakantiegevoel van.’
Ook favoriete vakantiefoto’s en -video’s voldoen zelden aan het clichébeeld van de meeste reisorganisaties. Ten Brink: ‘De mooiste herinneringen worden vaak vastgelegd met te weinig licht of zonder een herkenbare verwijzing naar de bestemming. Maar die foto roept direct een speciale herinnering op aan die vakantie. Die herkenbare, imperfecte en toch zo veelzeggende beelden gaan we delen met Nederland. We hebben al heel wat bijzondere herinneringen van klanten mogen ontvangen. Die echte verhalen geven je het echte vakantiegevoel en laten zien hoe uniek een vakantie is.’
Op 15 december start de Sunweb ‘mooier dan reclame-campagne.