
Hoe is de branche de twee zware coronajaren doorgekomen, maar vooral ook: hoe ziet het herstel eruit? Veel reisbedrijven benaderen in boekjaar 2022 de omzet van het pre-coronajaar 2019. Andere bedrijven gaan daar ruimschoots overheen.
Dat valt te lezen in de nieuwe editie van de speciale Top 50-uitgave van TravMagazine, die deze week bij abonnees op de mat ligt én ook digitaal te lezen is.
De Top 50, die dit jaar verschijnt onder het motto ‘Proud to be in Travel’, bevat dit jaar verrassende nieuwkomers.
In het traditionele Top 50-interview blikken topmanagers terug en vooral vooruit. Boekjaar 2023 wordt op z’n zachtst gezegd ‘uitdagend’.
Wat zijn de vooruitzichten en kansen voor 2023, met de hoge inflatie en onzekerheid over de energierekening? Hoe breng je als branche voor het voetlicht wat je aan duurzaamheid doet? En hoe krijg je de klant aan het (vroeg)boeken, of moet je over stalen zenuwen beschikken?
Deze en andere vragen komen aan de orde tijdens het jaarlijkse Top 50-interview met Joyce Akkersdijk (FTI), Milka van Dam (Travel Counsellors), Marjon Kaper (ANWB), Michelle de Wit (Prijsvrij/D-reizen), Bas Gerressen (KLM), Steven van der Heijden (Corendon) en Arjan Kers (TUI). Gespreksleider is uitgever Tom van Apeldoorn (TRAVel Media).
Van der Heijden, CEO van Corendon, verwacht een lastig jaar.
‘Je hebt geen enkele referentie of houvast. We hebben een waanzinnig, uitbundig boekingsjaar 2022 achter de rug. Toen kwam de oorlog Oekraïne en zakte het iets in, vervolgens Schiphol waardoor het nog verder inzakte. Daarvoor twee Covid-jaren. Je ziet absoluut dat er ontzettend veel voorzichtigheid is in de markt en ik denk dat we een hele, hele, hele zware winter krijgen. Prijsverhogingen, lagere vraag, hoge inflatie, onzekerheid over koopkracht, dus het gaat heel lastig worden.’
In dezelfde uitgave geeft communicatiedeskundige Jan Driessen zijn visie op de communicatie in de reisbranche en andere zaken die de branche bezighouden, waaronder de situatie op Schiphol. Zijn samenvatting zegt genoeg: ‘Een kind, zelfs een blind paard had de problemen kunnen voorspellen.’
SGR-directeur Erik Jan Reuver blikt terug op de gang van zaken rond het faillissement van D-rt Groep. ‘Wij hadden geen idee van de stille surséance van D-rt Groep in 2021 voor het faillissement.’
ANVR-directeur Frank Oostdam gaat nader in op het thema ‘Proud to be in Travel’: ‘We moeten onze trots veel meer uitdragen. We zitten in de hoek waar de klappen vaak vallen. Dat is eigenlijk niet aan de reissector te wijten, maar aan de externe omstandigheden. Schiphol, hard schreeuwende actiegroepen op social media, enzovoorts. Het is allemaal waar, maar we mogen wel wat meer aandacht hebben voor de positieve impact van reizen.’
Lees alle interviews, de cijfers, de verwachtingen en meer in de speciale Top 50-uitgave die deze week bij abonnees van TravMagazine op de mat ligt én ook digitaal te lezen is.
Ook de Top 50 ontvangen? Neem vóór 1 maart 2023 nog een TRAVel Media Compleet-abonnement en je krijgt de Top 50 van 2022 gratis nagezonden!
Klik hier om een abonnement af te sluiten.
Powered by our Premium Partners: