
Transavia schrapt 210 vluchten in juli en augustus. Dit gaat volgens de airline om nog geen 2% van de vluchten. ‘We hebben geprobeerd om deze passagiers een zo goed mogelijk alternatief te bieden. Dat is voor bijna iedereen gelukt.’
Transavia laat weten de planning voor de zomer nu rond te hebben. ‘Vanwege een tekort aan vliegtuigen hebben we eerder ons vluchtschema moeten wijzigen. Daar bovenop hebben we meer zekerheid ingebouwd voor passagiers. Zo hebben we de komende maanden meer vliegtuigen achter de hand om onvoorziene omstandigheden op te vangen. Daarmee voorkomen we dat we passagiers op het laatste moment moeten teleurstellen.’
‘Tegelijkertijd realiseren we ons goed dat we door de wijzigingen in ons vluchtschema reisplannen van onze passagiers in de war schoppen. En dat is niet de goede reis die we willen bieden. Daarvoor bieden we onze excuses aan.’
Bekijk hier de wijzigingen voor mei.
Dit is dramatisch voor hun als airline als je in hoogseizoen ook zoveel vluchten moet annuleren. Maar de schade voor Transavia zal veel erger gaan worden want klanten zullen Transavia nu gaan mijden.
De consument zoekt zekerheden en dat kan Transavia niet meer garanderen, dus dit zal behalve deze schade nu nog veel meer schade, ‘lees veel minder boekingen’, opleveren.
Om verdere verliezen zoveel mogelijk te beperken zou ik de HV directie adviseren het hele jaar te screenen en daara communiceren dat alle geplande vluchten 100% gegarandeerd zijn.