
Travelport integreert zomer volgend jaar vliegboekingen en treinvervoer in één systeem. De mogelijkheden voor railvervoer worden geïntegreerd in Smartpoint, het boekingssysteem van Travelport waarin alle airlines en de extra marketing content van verschillende airlines zijn ondergebracht.
In eerste instantie worden de mogelijkheden voor railvervoer in een apart scherm naast de vliegopties getoond. ‘Het ultieme is natuurlijk dat op de gevraagde route het aanbod vliegvervoer en railvervoer met elkaar worden vergeleken. Daarmee hopen we in de tweede release te komen’, stelde Marco van Ieperen, senior general manager Benelux van Travelport donderdag op het airlinecongres Capa in Antwerpen, waar Travelport de plannen uit de doeken deed.
Volgend jaar volgen nog meer airlines, waarvan de extra marketingcontent via Smartpoint wordt ontsloten. Op die manier kunnen agenten de ancillaries, ofwel de extra’s als stoelreservering en maaltijdkeuze, van airlines op een gestandaardiseerde manier met elkaar vergelijken. En straks kan dus ook het railvervoer naast het vliegaanbod worden gehouden. ‘De nieuwe manier van boeken scheelt de reisagent veel tijd en biedt extra mogelijkheden voor upselling’, zegt Diederik van Dam, country manager Nederland van Travelport. ‘We herdefiniëren de manier waarop reizen worden gezocht en geboekt.’