
Onder het motto ‘Zomerlezen’ zijn TUI en de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) een campagne begonnen om het lezen tijdens de vakantie te promoten.
Er is zelfs een Zomerlezengeschenk: het boek Flamingo Beach van bestsellerauteur Suzanne Vermeer.
De CPNB en TUI deden onderzoek onder TUI klanten naar hun leesgedrag op vakantie. Daaruit blijkt dat vakantielezers hun vakantie een hoger cijfer geven dan mensen die niet lezen op vakantie. Ze ervaren vaker een relaxte sfeer met minder stress of onenigheid én geven een hogere score voor de mate waarin ze uitgerust thuiskomen.
Zo zegt driekwart van de vakantiegangers dat ze bijna iedere dag wel even lezen. Voor meer dan een derde is de vakantie het enige moment dat ze tijd (kunnen) nemen voor een boek. Vakantiegangers lezen graag waargebeurde verhalen of literaire romans, maar het liefst lezen ze op hun strandbedje een spannend boek.
‘Dat maakt het Zomerlezengeschenk Flamingo Beach van bestsellerauteur Suzanne Vermeer hét perfecte boek voor in de koffer of strandtas’, zeggen TUI en CPNB. De thriller speelt zich af op Curaçao waar de droomvakantie van Tara en haar man Amir een vreselijke wending krijgt als ze net buiten hun chalet een dode vrouw vinden.
Wie van 20 tot en met 30 juni in de boekhandel minimaal 15 euro aan boeken besteedt, krijgt het Zomerlezengeschenk cadeau.
Arjan Kers, Managing Director van TUI Nederland en België, ontving afgelopen week het eerste exemplaar van Flamingo Beach uit handen van Steven Maat, uitgever van de boeken van Suzanne Vermeer bij AW Bruna.
TUI is al jarenlang partner van de CPNB. ‘Iedere vakantie begint immers met boeken’, zegt het reisbedrijf.
Om de Zomerlezen-campagne te ondersteunen, heeft TUI van 20 juni tot en met 21 juli diverse acties.
‘Op vakantie naar Curaçao? Kom dan langs bij een van de TUI shops voor een Flamingo Beach ansichtkaart. Met de kaart kun je op roadtrip langs alle mooie plekken die in het boek voorkomen.’
Omdat TUI leesbevordering in Nederland een warm hart toedraagt, zijn er in diverse bibliotheken en boekhandels speciale TUI-leeshoeken ingericht. Ook in verschillende TUI shops zijn tijdens de campagneperiode zulke leeshoeken te vinden’.
Tijdens de campagneperiode zijn er ook twee winacties. In het Zomerlezengeschenk zit een TUI boekenlegger met QR-code waarmee lezers kans maken op een reischeque voor een lastminute naar de zon. Wie op social media een foto van een mooi leesmoment deelt, maakt kans op een reischeque en een boekenpakket.
Kijk voor meer informatie over de TUI acties op www.tui.nl/vakantie/lezen.
Foto: Arjan Kers met Marion Boxum (Hoofd campagnes volwassenen CPNB) en Steven Maat (uitgever AW Bruna) bij de start van de Zomerlezen-campagne (foto: Bas van Hattum).