
TUI Group heeft een sterke zomer achter de rug. Het reisconcern heeft, zoals eerder aangekondigd, voor het hele boekjaar een aanzienlijk positief resultaat gerealiseerd.
Dat verklaarde topman Sebastian Ebel woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers over boekjaar 2021/2022, dat tot eind september liep.
Over het volledige jaar 2022 heeft TUI Group de omzet bijna verviervoudigd tot 16,55 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 4,73 miljard euro.
Zoals in september al aangekondigd, behaalde TUI Group een positief resultaat. De winst voor rente en belastingen (EBIT) bedroeg uiteindelijk 409 miljoen euro. Vorig boekjaar was nog sprake van een verlies van iets meer dan 2 miljard euro.
TUI Group kan terugkijken op een sterke zomer met in totaal 13,7 miljoen gasten. Dat zorgde voor positieve winstbijdragen in alle segmenten. Het aantal gasten in het vierde kwartaal bedroeg 7,6 miljoen. Dat is 93 procent van het niveau van het vierde kwartaal van 2019.
TUI Group maakte een sterke eindsprint en behaalde in het vierde kwartaal een winst (voor rente en belastingen) van 1 miljard euro. Dat zorgde voor een goed gemiddeld over het hele boekjaar.
Ebel, de voormalige CFO die eerder dit jaar Fritz Joussen opvolgde en nu zijn eerste jaarcijfers als CEO van TUI Group presenteerde, verklaarde:
‘De strategische focus blijft duidelijk: we willen winstgevend groeien, met nieuwe producten, nieuwe klanten, meer marktaandeel. TUI staat voor meer dan de traditionele vakantie. Als het gaat om reizen, ervaringen, vrijetijdsactiviteiten, dan moet TUI de eerste keuze zijn voor gasten. Daar werken we aan.’
Volgens Ebel blijft het toerisme een aantrekkelijke groeisector voor de lange termijn.
‘Wij verwachten ook dat 2023 een solide en goed jaar wordt, maar zijn ons zeer bewust van externe marktfactoren. Met ons sterke merk, ons veerkrachtige bedrijfsmodel, onze toegenomen flexibiliteit en onze toegewijde teams zijn wij zeer goed gepositioneerd om te profiteren van marktkansen in het lopende boekjaar en daarna.
Onze strategische focus ligt op een breder productaanbod waarmee wij nieuwe klanten kunnen aantrekken, in combinatie met de merkwaarden die van TUI worden verwacht: constante hoge kwaliteit, flexibiliteit en klantgerichtheid.’ (Foto TUI Group).