
De naamswijziging van Arke en Holland International naar TUI is een voorbeeld voor de rest van het internationale concern. Dat stelt Fritz Joussen (52), CEO van TUI Group, dinsdag in een interview met het Financieele Dagblad.
‘Bovendien hebben we dankzij de marketingcampagne die deze rebranding ondersteunde nog eens 7 procent marktaandeel erbij gekregen.’
Volgens Joussen is achter de schermen hard gewerkt om de naamswijziging te laten slagen. Dat proces ging veel verder dan spotjes op tv. Ook intern moest van alles gebeuren, zoals nieuwe logo’s op de reisbureaus. Er waren ook acties op social media, waarbij Nederlanders werd gevraagd om TUI op de juiste manier uit te spreken. ‘Als je in een bedrijfstak zit met marges onder de 10 procent en je doet zoiets niet goed, dan gaat het ook echt fout.’
Service
Joussen is niet bang voor de doe-het-zelf klant die zelf achter de computer een reis in elkaar knutselt. ‘Voor een stedentrip of als je met z’n tweeën een weekend weggaat, is dat misschien een goede optie, maar niet voor een vakantie met het gezin. Wij denken dat service, advies en individuele zorg van grote waarde zijn voor de klant. Klanten willen hun vakantie onderbrengen bij een partner die ze vertrouwen, die er voor hen is, ook in het vakantieresort en op de bestemming. Dat kunnen platforms niet.’
Joussen verwacht dat omzet en winst van TUI in de toekomst kunnen blijven groeien. ‘Door simpelweg beter te zijn dan onze concurrentie is dat haalbaar. Maar ook door in te zetten op groeigebieden, zoals het Caribische gebied en de cruisemarkt.’