
De 54-ste editie van Vakantiebeurs heeft ruim 71.000 bezoekers getrokken. Dat heeft de Jaarbeurs dinsdag bekendgemaakt.
Met dit aantal zit de Vakantiebeurs op vrijwel hetzelfde niveau als in januari vorig jaar. Ook toen werd melding gemaakt van 71.000 bezoekers. Het aantal vakbezoekers van de twee Travel Trade Days (8 en 9 januari) is nog niet bekendgemaakt. Hierover volgt later meer informatie, laat de Vakantiebeurs desgevraagd weten. Vorig jaar bezochten 8.150 reisprofessionals de vakdagen.
De beurs telde dit jaar meer dan 900 exposanten. Vorig jaar stond de teller op ruim 1.000 deelnemers.
De beursorganisatie laat weten met veel enthousiasme terug te kijken op de afgelopen editie. Volgens de organisatie hebben veel exposanten zich al aangemeld voor Vakantiebeurs 2026 waarbij de Jaarbeurs inspeelt op de veranderende reismarkt.
De Jaarbeurs presenteerde afgelopen week haar nieuwe concept voor Vakantiebeurs 2026 waarin een duidelijke scheiding wordt gemaakt tussen enerzijds de reisprofessionals (B2B) en anderzijds de bezoekers (B2C).
Voor reisprofessionals presenteert Vakantiebeurs de twee Travel Trade Days om kennis en expertise uit te wisselen, nieuwe trends en technologieën te ontdekken en samenwerkingen aan te gaan om duurzame groei in de reissector te realiseren, meldt de organisatie.
De Travel Trade Days bestaan uit vier themagebieden: Travel & Tech, Travel & Destination, Travel & Sustainability en Travel & Business.
‘Met deze thema’s spelen we in op de veranderende wensen en behoeften van reisprofessionals ten aanzien van een toekomstbestendige reisbranche’, zegt beursmanager Marleen Rompen.
‘Ik ben trots dat we na een drukbezochte eerste editie van het vakevent ‘Travel & Tech’, met een focus op digitalisering in de reisbranche, nu een nog grotere slag gaan maken en ons ook gaan focussen op de drie andere actuele thema’s in de reisbranche.’
Voor bezoekers zet de organisatie vol in op een complete wereldreis vol beleving, inspiratie en avontuur op één locatie, zegt Rompen.
‘Reizigers zijn in toenemende mate op zoek naar betekenisvolle manieren om de wereld te ontdekken. Persoonlijke, duurzame en unieke ervaringen staan centraal in de keuze voor een volgende reis. Op Vakantiebeurs willen we daarom onze bezoekers authentieke ervaringen bieden en de nieuwste reisinformatie zodat men zich optimaal kan voorbereiden op de volgende bestemming.’
Vakantiebeurs 2026 vindt plaats van donderdag 8 tot en met zondag 11 januari. De Travel Trade Days (de vakdagen) vinden plaats op woensdag 7 en donderdag 8 januari in de Jaarbeurs in Utrecht.
Foto: Beursmanager Marleen Rompen.
Toekomstig alternatief…
Niet tevreden met de recente Vakantiebeurs in Utrecht beste Hans en Fred Geers, ga dan op 5 t/m 7 februari 2026 naar de Brabanthallen in ‘s Hertogenbosch waar een VAKANTIE FESTIVAL georganiseerd gaat worden met een nieuw concept, lees daarvoor hun website of schrijf je in voor de nieuwsbrief. Dit jaar komen daar nog twee mini vakantiebeurzen bij zoals de Verre Reizen en Cruise Event in Gorinchem en Groningen kijk naar hun website en TUI zal waarschijnlijk net als dit jaar mogelijk weer het land ingaan met een eigen event en zo krijgen we een v e r s n i p p e r i n g in vakantie beurzen land Nederland, helaas …!
Met plezier aan meegewerkt door twee lezingen over Noorwegen. Ik trof beide keren een geïnteresseerd publiek en grote belangstelling. Zelf miste ik wel de variatie van reisaanbieders en verkeersbureaus uit Scandinavië.
Wij vinden de vakantiebeurs steeds minder leuk worden. Het was lang een jaarlijks uitje voor ons, waar je helemaal in de vakantiestemming kwam. Dit jaar konden we niet eens meer een apfelstrudel vinden…. Wij laten het maar voor wat het is. Vakantie plannen doe je tegenwoordig gewoon achter je computer. Wel een beetje jammer!
Grote afwezigen waren natuurlijk TUI en CORENDON die helaas niet aanwezig waren op de Vakantiebeurs, hun motivatie om weg te blijven werd node gemist. Het argument dat het geen toegevoegde waarde heeft of niet vernieuwend is voor de beurs of niet past binnen de strategie vind ik onzin. De belangstelling van het publiek in 2024 was groot en menigeen heeft toen veel voordeel gehad met de verkregen informatie van o.a. zowel TUI als Corendon.
Ik zag bij mijn bezoek op 11 januari vele lege plekken en trof daar een bloembak aan groot genoeg voor een standhouder. Mensen kunnen veel op het internet vinden, reserveringen maken en reizen betalen, maar een gesprek waarin de klant goede persoonlijke informatie krijgt en er vele aanbieders zijn van uiteenlopende organisaties is juist wel van belang en waarde voor de potentiële reiziger.
Een organisatie die ook aanwezig had mogen zijn is ROVER Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer. Vele bezoekers gaan met het openbaar vervoer naar de Vakantiebeurs maar zijn niet altijd op de hoogte van alle mogelijkheden waarmee een reis met het OV in binnen- en buitenland gemaakt kunnen worden en extra leden kunnen ze wel gebruiken.
De Vakantiebeurs Utrecht is naast al die andere kleinere reisbeurzen een belangrijke factor om de vele reisopties aan zowel de professionals als consumenten in al zijn disciplines verder uit te bouwen en het is de interactie tussen standhouders en cliënten die een en ander waardevol maken ook in een tijd waarin digitalisering in de reisbranche niet meer is weg te denken.
Ik heb een mooie dag gehad die donderdag. De hele beurs en gelijk de hele wereld over gezworven met hapjes en drankjes. Dit doe ik al 30 jaar en altijd alleen. Kan ik gaan en staan waar ik wil. Ook weer ideeën opgedaan voor een vakantie Turkije en ook Zwitserland-Oostenrijk. In totaal daar 7 kilometer gelopen. Een gouden dag op deze geweldige Vakantiebeurs 2025