
De Vakantiebeurs heeft vorige week op de twee vakdagen (Travel Trade Days) ruim 6.300 vakbezoekers ontvangen. Dat meldt organisator Jaarbeurs vrijdag in een persbericht. Vorig jaar werd nog melding gemaakt van 8.150 vakbezoekers.
Met de Travel Trade Days gaat de Vakantiebeurs komend jaar inzetten op actuele thema’s in de reisbranche: technologie, bestemmingsmanagement, duurzaamheid en business, zegt beursmanager Marleen Rompen.
‘We hebben afgelopen week al een eerste slag gemaakt met het drukbezochte gloednieuwe vakevent Travel & Tech, met een focus op digitalisering in de reisbranche. Ik verheug me erop om komend jaar nog een grotere slag te maken door ons te focussen op de drie andere actuele thema’s in de reisbranche. Hiermee spelen we beter in op de veranderende wensen en behoeften van reisprofessionals ten aanzien van een toekomstbestendige reisbranche.’
Na de eerste vakdag liet Rompen aan TravMagazine al weten dat de Vakantiebeurs bij de editie van volgend jaar een duidelijker scheiding wil maken tussen het gedeelte voor het vak (B2B) en voor consumenten (B2C).
Tijdens de recente Travel Trade Days hebben reisprofessionals volgens Rompen kennis en expertise opgedaan, nieuwe trends en technologieën ontdekt met als doel om duurzame groei in de reissector te realiseren. ‘Na de succesvolle en drukbezochte eerste editie van het vakevent ‘Travel & Tech’, waarbij de nadruk lag op digitalisering in de reisbranche, ben ik trots dat we nu een stap verder gaan.’
De eerste editie van Travel & Tech bevestigt voor Jaarbeurs de beslissing om de Travel Trade Days in 2026 uit te breiden.
‘Wat mij betreft, is met Travel & Tech een basis gelegd om de traditioneel gezellige vakdag uit te breiden met inspiratie’, zegt exposant Daan Lodewijks (TravelSpirit) in het persbericht.
‘B2B-inspiratie breder dan enkel bestemmingen en reizen. Bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering kunnen we met elkaar nog grote stappen zetten. En erg waardevol voor exposanten en branchegenoten om zowel gepland als toevallig in gesprek te raken met de doelgroep. Dit event verdient een groter publiek.’
Rompen: ‘Dankzij waardevolle bijdragen van experts zetten we samen de koers uit voor de reisbranche. Ik ben trots dat we vanuit Jaarbeurs met deze eerste editie van Travel & Tech tijdens de Vakantiebeurs de reisbranche een stap verder hebben geholpen op het gebied van digitale transformatie binnen de branche.’
Afgelopen dinsdag maakte Jaarbeurs bekend dat de 54-ste editie van de Vakantiebeurs ruim 71.000 bezoekers heeft getrokken. Met dit aantal zit de Vakantiebeurs op vrijwel hetzelfde niveau als in januari vorig jaar. Ook toen werd melding gemaakt van 71.000 bezoekers.
Vakantiebeurs 2026 vindt plaats van donderdag 8 tot en met zondag 11 januari. De Travel Trade Days zijn op woensdag 7 en donderdag 8 januari in de Jaarbeurs. (Foto: Jaarbeurs Utrecht).
De inrichting van de 5, ipv de gebruikelijke 6, hallen viel tegen. Veel ruimte opgevuld met nutteloze activiteiten zoals jeu de boules, midgetgolf en o.a. curling. Daarnaast veel, té grote, ruimtes voor presentaties.
Op diverse plekken waren geen standhouders. Ook standhouders die onvoldoende taalvaardigheid hadden en zich beperkten tot het, met een grote vriendelijke glimlach, overhandigen van een folder.
Wij hebben echter wel de spullen gevonden die we nodig hadden.
Door de inrichting, afwezigheid van personeel, en overbodige halinvulling weet ik nog niet of ik volgend jaar weer naar de beurs kom.