
Met WavesOnline.com zet Faizal Siddiqui, CEO en oprichter van CruiseOnline Group BV, een grote stap in de B2B-cruisemarkt. Na elf jaar succesvolle groei met CruiseReizen.nl en het internationale zusje CruiseOnline.com richt hij zich nu ook op de reisagent.
‘Ons doel is de agent te helpen met het vinden van de juiste rederij, schip en afvaart voor haar klant. Het boeken van cruises moet eenvoudiger en efficiënter’, zegt Siddiqui. ‘WavesOnline.com is ontworpen om reisagenten maximale controle te geven bij het boeken van cruises voor hun reizigers, zonder verborgen kosten. Het platform richt zich op gebruiksgemak en biedt een klantenservice die zeven dagen per week en in de avond bereikbaar is.’
Met de lancering van WavesOnline.com blijft Siddiqui bouwen aan zijn ambitie om cruises toegankelijker te maken voor een breed publiek. Hoe kijkt hij terug op het afgelopen jaar? Wat zijn de verwachtingen voor 2025? En hoe blijft WavesOnline.com zich verder ontwikkelen? Hij vertelt over de nieuwste functies en tools van het platform, de trends in de (luxe) cruisemarkt en de groeiende aandacht voor duurzaamheid binnen de sector. Ook deelt hij zijn visie op de ontwikkelingen in de Nederlandse cruisemarkt en zijn eigen favoriete cruise-ervaringen.
Hoe gaat het en wat zijn je verwachtingen voor dit jaar?
‘De CruiseOnline Group BV heeft met alle drie de merken nieuwe omzetrecords verbroken. Dit is ons beste jaar ooit. Bij onze consumentenmerken CruiseOnline.com en CruiseReizen.nl zien we significante stijgingen. Bij WavesOnline.com hebben honderden nieuwe partners zich aangesloten, wat heeft geresulteerd in veel nieuwe boekingen. We zijn ontzettend trots op de positieve reviews die we van onze reispartners ontvangen. Qua cijfers en reacties hebben we al onze verwachtingen overtroffen.’
Jullie waren groot aanwezig op onder andere TravDay. Gaan jullie ook nog andere dingen organiseren voor retailers?
‘Zeker, zo organiseren wij studiereizen die op WavesOnline.com boekbaar zijn. Op dit moment kun je je nog aanmelden voor de studiereis met bijvoorbeeld Costa Cruises (inclusief vluchten). Ook is er een scheepsbezoek bij Princess Cruises in Zeebrugge en Virgin Voyages in Amsterdam. Daarnaast zullen we uiteraard op veel beurzen aanwezig zijn. Jennifer (Vermaas, red.), Florian (Grevenstuk, red.) en ik zullen daar dan in de meeste gevallen de handen schudden.’
Hoe zit het verder met de functies en tools voor het boekingsplatform?
‘Ja, eigenlijk is dat het grootste verschil met alle andere partijen op de Europese markt. Wij bouwen alles zelf vanuit scratch hier op ons kantoor in Rotterdam met ons eigen product- en IT- team. Zo hebben we de mogelijkheid tot het direct bijboeken van bagage toegevoegd. Binnenkort kun je dagen voor en na je cruisevakantie toevoegen, inclusief pre- en post-hotelovernachtingen met vluchten die direct mee worden gepackaged. Een andere vraag die we vaak horen en waar we nu ook mee aan de slag zijn, is de mogelijkheid voor multi-cabin boekingen waarbij je een boeking kan maken met meerdere hutten die je in één keer wil inschieten. Daarnaast werken we aan veel andere projecten die in de komende maanden live zullen gaan.’
Wat speelt er in het luxe segment als het gaat om cruises? Zie je ook steeds meer aanvragen voor luxe rederijen?
‘Er is voor elke klant wel een cruise en voor iedereen is luxe anders gedefinieerd. Als we kijken naar de relatief kleinere schepen met suites en butler-services, dan zien we zeker meer aanvragen, maar dat is in lijn met alle andere aanvragen die we binnenkrijgen. Het is dan ook niet zo dat alleen de luxe rederijen in trek zijn: we merken dat cruises in het algemeen steeds meer geboekt worden.’
Dus cruisen is booming?
‘Zeker. Dat komt onder andere doordat steeds meer agenten uit eigen ervaring met de consument kunnen delen wat een cruise inhoudt en ze krijgen de tools om ze te kunnen verkopen. Als er meer over cruises wordt gesproken en de boekingssystemen gemakkelijker te gebruiken zijn, wordt het steeds vaker een optie om cruises te verkopen naast andere vakanties. We zien ook dat steeds meer consumenten cruisen en als de consument het een keer heeft meegemaakt dan gaan ze het niet alleen zelf nog een keer doen, maar vertellen ze het ook aan mensen om zich heen hoe gaaf ze het vinden. Dit heeft een sneeuwbaleffect, wat we over de hele linie zien.’
Hoe zie je de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid?
‘Wat heel belangrijk is, is dat de verschillende rederijen op hun eigen manier bijdragen aan duurzaamheid. Net als in de auto-industrie werken fabrikanten er op verschillende manieren aan, en hetzelfde geldt voor de cruisemarkt. Sommigen zijn heel druk met LNG, of investeren in de connectie met walstroom en ga zo maar door. Wat heel belangrijk is, is dat het niet één manier is of één rederij, maar iedereen is er mee bezig. Er komen veel nieuwe schepen en de rederijen die ze laten bouwen hebben allemaal een enorme focus op duurzaamheid. Duurzamer worden gaat allemaal niet over één nacht ijs, maar het is heel belangrijk om het gesprek met elkaar aan te blijven gaan, niet te wijzen en elkaar wel te blijven helpen. Ik ben heel trots om te zeggen dat de cruise industrie enorme stappen blijft nemen.’
Beginnen Nederlanders cruiselustiger te worden?
‘In Nederland is de cruise-penetratiegraad ontzettend laag. Zeker als je het vergelijkt met de landen om ons heen. Wij hebben zo’n 120.000 cruisereizigers per jaar in Nederland, in landen om ons heen gaat het om miljoenen. Zo heeft Engeland 2,2 miljoen cruisepassagiers en Duitsland 2,5 miljoen cruisepassagiers. Amerika heeft er bijna zeventien miljoen. Dat betekent wel dat er nog een hele grote nieuwe groep cruisereizigers te bereiken is in Nederland.’
Wat voor cruise maak je zelf eigenlijk graag?
‘Ik ben nu een Virgin Voyages cruise aan het plannen. Ook vaar ik over twee maanden op de nieuwe Mein Schiff Relax van TUI Cruises. Zelf heb ik een liefde voor Disney en heb ik daar gewerkt, ik vaar dan ook heel graag met Disney Cruise Line. Ik ben ook een enorme fan van Norwegian Cruise Line. Mijn honeymoon heb ik gedaan op de Rotterdam van Holland America Line en zo zou ik wel door kunnen blijven gaan.’
Dit interview komt uit editie 3 van TravMagazine.